Lidovky.cz

Výroba aut v Česku se v prvním pololetí propadla o třetinu

Ekonomika

  14:10
Praha - Výroba osobních aut v ČR v prvním pololetí klesla meziročně o 32,6 procenta na 503 615 vozidel. V červnu produkce automobilek klesla o 17 procent na 103 934 vozů. Oznámilo to v pondělí Sdružení automobilového průmyslu. Pokles produkce podle prezidenta sdružení Bohdana Wojnara odpovídá vývoji poptávky po nových vozidlech v Evropské unii.

Výroba aut v automobilce Škoda Auto, ilustrační foto. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Škoda Auto: Letos oproti loňsku výroba v Česku o sto tisíc aut pozadu

Prodej nových osobních aut v EU v červnu zaznamenal meziroční pokles o 22,3 procenta, zaregistrováno bylo o čtvrt milionu osobních vozů méně než ve stejném období loňského roku. „I když jde ve srovnání s předchozími měsíci o zpomalení poklesu, tak téměř čtvrtinový meziroční propad poptávky znamená stále obrovskou ztrátu pro celý výrobní řetězec,“ podotkl Wojnar.

Všechny tři automobilky vyrábějící v České republice musely v prvním pololetí kvůli koronaviru na několik týdnů přerušit výrobu. Škoda Auto od ledna do konce června vyrobila 337 580, což je meziroční pokles o 28,2 procenta. Nošovickému Huyndai klesla produkce o dvě pětiny na 96 390 automobilů a TPCA vyrobila 69 645 malých automobilů, tedy o 40,3 procenta méně než v prvním pololetí loňského roku.

„V těchto týdnech se rozhoduje o dalším vývoji. Řada průmyslových oborů je navázána na automobilový průmysl. Proto je nezbytné, aby stát toto odvětví, které je pilířem tuzemské ekonomiky, podpořil a investoval i do své budoucí prosperity. Ať již ve formě přímé podpory zaměstnanosti prostřednictvím prodloužení programu Antivirus, či pomocí opatření na podporu investic jako je například ministerstvem průmyslu a obchodu navrhované výrazné zrychlení odpisů,“ dodal Wojnar.

Třetinovy propad výroby v pololetí odpovídá podle automobilového experta EY Petra Knapa přesně poklesu poptávky na klíčových trzích EU. „Ve druhém pololetí jsou tradičně odstávky továren, takže meziroční srovnávací základna bude trochu nižší. A samozřejmě všichni věří, že poptávka se oživí a v červnu byly v tomto smyslu pozitivní signály. Ovšem ani lepší druhé pololetí rok 2020 zásadně nezachrání a očekávaný celoroční propad 350 tisíc aut je negativní šok s dopadem do většiny českého průmyslu,“ dodal. 

Další vývoj bude podle něj záviset na očekávání firem a domácností z pohledu poptávky i udržení výrobních kapacit. Jasno o situaci by mělo být v září nebo říjnu.

Výroba autobusů v prvním pololetí klesla o 11,9 procenta na 2231 vozidel, po obnovení produkce se nicméně naplno projevila specifická zakázková výroba v segmentu. Vysokomýtské Iveco vyrobilo v červnu o 37 autobusů více než v červnu 2019 a za pololetí brány závodu opustilo 1999 autobusů. SOR Libchavy navýšil v červnu výrobu o 73,3 procenta na 52 vozů a za celé první pololetí firma vyrobila 223 ks autobusů. Celkově červnová produkce autobusů vzrostla o 13 procent na 516 autobusů.

Nadále se daří kopřivnické Tatra Trucks, která ani v době koronavirové krize výrobu nepřerušila. V prvním pololetí vyrobila 628 nákladních vozidel, tedy o 143 více než v prvním pololetí loňského roku.

Jediný český výrobce motocyklů, týnecká Jawa, vyrobil v prvním pololetí 249 strojů. Ve srovnání s předchozím rokem to byl pokles produkce o 637 motocyklů.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.