Lidovky.cz

Ekonomika

Opuštěný outlet mají oživit dinosauři i horská dráha. Na kraji Prahy vznikne největší krytý zábavní park v Česku

Chodby nákupního centra Premium Outlet Prague Airport. | foto: MAFRA Tomáš Krist

Premium Původní zpráva
Praha - Majestátní budova v Tuchoměřicích u Prahy vypadá uprostřed polí trochu opuštěně. V největším outletovém centru v zemi Premium Outlet Prague Airport (POP) rozhodně nenarazíte na davy nakupujících a tlačenice u pokladen. Investor a miliardář Karel Pražák, který stojí v čele investiční skupiny Kaprain, jež outlet vlastní, se proto rozhodl pro razantní krok. Ambiciózní projekt ještě rozšíří a vybuduje největší krytý zábavní park v Česku.

Zábavní park v Ruzyni. OC Šestka má novou strategii, jak nalákat návštěvníky

„Postavíme novou budovu, kde vznikne něco jako matějská pod střechou neboli zábavní park pro celou rodinu. Bude se jmenovat Majaland a najdete tam 15 atrakcí včetně horské dráhy. Otevřeme ho příští rok na podzim,“ řekla pro Lidovky.cz Romana Benešová, výkonná ředitelka skupiny Kaprain.

Autor:

Budova by měla být propojena přímo s outletem a zákazníci se tak budou pohybovat mezi dvěma komplexy. Zároveň chystá výstavu 150 milionů let starých dinosauřích fosilií, kterou připojí k zóně s virtuální realitou.

Kaprain areál postaví ve spolupráci s tuzemskou realitní společností TNI Group, exkluzivním vlastníkem licence Plopsa pro Českou republiku. Ta výstavbu velkého parku plánuje v Česku řadu let. Plopsa nyní provozuje osm zábavních parků v Belgii, Nizozemsku, Německu a Polsku.

Mapa zamýšleného zábavního parku.

Ještě donedávna „outlet duchů“ se tak pomalu začíná odrážet ode dna. Zákazníky se vedení snaží nalákat na komplexní zábavu. „Minulý rok nás navštívil více než milion zákazníků. Průměrná cena nákupu byla v případě Čecha asi 1100 korun. U cizince pět tisíc korun. To jsou skvělá čísla,“ řekl webu Lidovky.cz Jakub Dlouhý, obchodní a marketingový ředitel outletu. Přitom nedaleké Obchodní centrum Šestka hlásí průměrnou roční návštěvnost na úrovni čtyř milionů.

Nalákat turisty

Všechna nákupní centra však vlivem koronaviru přišla o část svých zákazníků. „Aktuálně je meziroční průměrný propad návštěvnosti asi osm až čtrnáct procent,“ řekl pro Lidovky.cz Tomáš Míček, vedoucí správy obchodních center ve společnosti CBRE, jež se zabývá oblastí komerčních nemovitostí.

Praha 11.8.2020 LN byznys nákupní centrum Premium Outlet Prague Airport
Praha 11.8.2020 LN byznys nákupní centrum Premium Outlet Prague Airport

Poloha necelé čtyři kilometry od letiště by mohla svádět k domněnce, že se outlet orientuje především na zahraniční klientelu. Vedení to ale odmítá. „Nikdy jsme se nezaměřovali jenom na turisty. Naším cílem je, aby jich bylo asi 30 procent z celkového počtu zákazníků. Je důležité je sem ale dostat,“ vysvělil Dlouhý. Do budoucna se tak chce soustředit především na spolupráci s agenturami v jednotlivých zemích.

„Turisté pojedou třeba z Křivoklátu a zastaví se při cestě u nás,“ nastínil Dlouhý strategii. Za nejlogičtější ale považuje, že se zákazníci ze zahraničí zastaví v outletu v rámci své cesty domů, tedy na letiště. Podle Míčka rozhoduje o budoucí úspěšnosti nákupního centra silná spádová oblast, tedy zástavba rezidenčním bydlením. „Obecně lze říci, že u obchodních center v Praze je důležitá jejich lokace v obytných zónách, potom nemají významný pokles návštěvnosti. Oproti tomu centra v místech závislých na turistech nebo v blízkosti kancelářských komplexů mají pokles v návštěvnosti významnější,“ dodal Míček.

Pomalý rozjezd

Ctižádostivý outlet u pražského letiště se potýká s problémy už od doby, kdy s ním v roce 2008 tehdejší italští investoři přišli. Po utracené miliardě korun a pár letech výstavby Italům došly peníze a outlet pod názvem Galleria Moda nikdy nepřivítal návštěvníky, ačkoli už v Praze na jeho otevření lákaly billboardy. Koncept tak kompletně zkrachoval. Zůstaly po něm spory mezi stavební firmou, investory a dodavateli.

V Polsku chtěli zábavní park, našli tisíce koster. Pod zemí může být až 80 tisíc ostatků

Karel Pražák ale tehdy vyplatil důležité věřitele, narovnal spory mezi financující bankou UniCredit a stavební společností Syner a projekt zcela ovládl. Obchodní centrum dostavěl a spojil se se španělskou společností Neinver, která je jedním z největších vlastníků a operátorů outletových center v Evropě.

Jejich spolupráce však dlouho nevydržela. Kaprain nebyl spokojen s pomalým rozjezdem outletu a se Španěly se v průběhu loňského roku rozešel. Provoz převzali jeho lidé, změnili název, zainvestovali do marketingu i atrakcí.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.