Lidovky.cz

Ekonomika

Knorr se rozhodl přejmenovat cikánskou omáčku, veřejnost ji kritizovala kvůli rasismu

Cikánská omáčka značky Knorr. foto: Reuters

Berlín - Německý výrobce instantních pokrmů, dochucovadel a koření Knorr se rozhodl přejmenovat svou cikánskou omáčku, která nově ponese název „papriková na maďarský způsob“. Firma patřící britsko-nizozemskému výrobci spotřebního zboží Unilever to označila za reakci na kritiku, podle které jméno produktu mělo rasistický podtext.
  7:55aktualizováno  8:03

„Protože termín ‚cikánská omáčka‘ může být interpretován negativně, rozhodli jsme se dát naší omáčce nové jméno,“ sdělil na dotaz listu Bild am Sonntag mateřský koncern Unilever.

Rostoucí byznys: odpočívadla na dálnici. Firmy nabízí státu obrovské částky za pronájem

Německá média uvádějí, že termín „cikánská omáčka“ je v kulinářství starý více než sto let. Najít ho lze například v receptech z roku 1903 od slavného francouzského kuchaře Georgese Escoffiera. Zákazníci si pod tímto pojmem často představují papriku a cibuli, pikantnost a chuť mířící k maďarské kuchyni, napsal portál t-online.de.

Nejen v Německu se několik let diskutuje o tom, zda označení jídla přívlastkem „cikánský“ nehraničí s rasismem, neboť výraz „cikán“ je často považován za hanlivý. Centrální rada německých Sintů a Romů do podobných debat nijak výrazně nezasahovala, neboť tento problém podle ní není klíčový. Jako mnohem horší vnímá používání tohoto slova v jasném rasistickém kontextu, když ho například skandují fotbaloví rowdies.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.