Lidovky.cz

Ekonomika

Praha se probouzí. Vrací se turisté a centrum opět zdražuje, chybí už jen Číňané

Turisté se do Prahy pomalu vracejí, stále je patrný nedostatek návštěvníků z Asie. foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Reportáž
PRAHA - Trdelníky se zase točí, matrjošky „zdobí“ ulice a ceny v hospodách opět stoupají. Historické jádro Prahy se probudilo po koronavirové pauze a doba, kdy krásy Prahy zůstaly na odiv výhradně Čechům, je – alespoň prozatím – minulostí.
  5:00

Na letošní dny, kdy srdce Evropy osiřelo a během procházky po Karlově mostě se tajil dech nad atmosférou, která bez zahraničních turistů nabrala někdejších magických rozměrů, teď mohou Češi už jen vzpomínat. Ostatně řada Pražanů se poněkud diví, jak rychle a v jak hojném počtu se zahraniční návštěvníci do české metropole vracejí. Ovšem podnikatelé je vítají s otevřenou náručí.

„Hostů už je celkem dost, ale na původních tržbách ještě nejsme,“ sdělil serveru Lidovky.cz číšník Staroměstské restaurace, který si přál zachovat anonymitu. Ač hospody i restaurace v historickém centru Prahy, z většiny závislé na cestovním ruchu, během nejhlubšího propadu turistů uzpůsobily nabídku i ceny české klientele, ceny se ode dna rychle odlepily. Pivo za 39 korun už je minulostí, teď na náměstí s výhledem na pomník mistra Jana Husa koupíte půllitr již za 70 korun.

Nejvíce turistů přichází z Německa, Ruska či Polska.
Do centra Prahy se vracejí turisté.

A stejného trendu se drží i většina tamní konkurence. „Sleva 30 % na všechny nápoje,“ upozorňuje zákazníky cedule před restaurací Karlova 1. Zatímco ještě nedávno tabule před prázdnými předzahrádkami lákaly na téměř poloviční ceny, teď odpovídají asi třem čtvrtinám cen původních. Před krizí zákazníkům běžně stokoruna na pivo nestačila. Přesto prý jde o akční nabídky. I když se z předzahrádek, kromě vůně českých specialit, linou zvuky rozličných řečí a většinu stolů zdobí zlatavý mok, loňské tržby bude podle hospodských s „necelými“ cenami těžké dohnat.

Praze totiž scházejí především turisté z Asie. Konkurence je veliká a boj o hosty o to agresivnější. „Café Mozart. Speciální nabídka. Special offer,“ hlásá pořád dokola zaměstnankyně podniku přímo naproti orloji. Reakce kolemjdoucích se ovšem různí a jeden z nich si od servírky vyslouží nelichotivou poznámku: „Čemu se směješ, ty deb**e jeden, tak čemu se směješ?“ vykřikuje vzápětí.

Moc lidí jí naštěstí nerozumí. Tón ale byl natolik jasný, že zaujal i skupinky turistů čekajících před orlojem, až apoštolové vyrazí na své pravidelné kolečko. 

„Česky, Deutsch, Russian?“ táže se přihlížejících turistů zmatený prodejce pohledů, zapomněl ještě na polštinu. Spolu s Němci a Rusy totiž tuzemský cestovní ruch nejvíce oživují právě Poláci. „Občas zaslechnete španělštinu, ale zřídka,“ podotkl ještě obchodník.

I když v minulých letech Česko a především Prahu nezanedbatelně navštěvovali Číňané, i bez nich se staroměstské uličky rychle plní. Během zdánlivě poklidné procházky proslulou Karlovou uličkou vedoucí ke Karlovu mostu se tak lze relativně snadno zamotat mezi skupinky cizinců. Cestu blokují zástupy lidí a občas i rojící se vosy, které si dělají zálusk na čerstvé trdelníky se zmrzlinou, těsto se sotva stíhá dopékat...

Pražské Benátky

Také celou délku Karlova mostu už lemují prodejci a pouliční umělci, kteří bez turistů často zůstali zcela bez příjmu. Teď si konečně libují. „Kdyby se cestovní ruch do Prahy nevrátil aspoň tak, jak je nyní, zůstal bych úplně bez peněz,“ svěřil se serveru Lidovky.cz pouliční malíř Libor, který si za jeden expresní portrét účtuje 1500 korun. „Bál jsem se, že přijdu o bydlení,“ říká. Ovšem doby kdy Karlův most zel prázdnotou, jsou minulostí. Denně už ho zase zvěční stovky fotoaparátů.

Do Prahy se vrací turisté, zvedají se i koronavirem snížené ceny.

Také provoz na Vltavě už žije. Potenciální zákazníky na výletní lodě společnosti Prague Boats lanaří v ulicích lingvisté v námořnických převlecích. „Jdeme na loď? Pražské Benátky,“ říká se silným přízvukem jeden z nich. Mlčením se nedá odbýt a riskne ještě němčinu a ruštinu. „Vjéčerom,“ odvětí stroze turistka.

Největší tuzemský komerční lodní dopravce se pyšní flotilou asi 30 plavidel, z jejichž palub se v loňském roce kochalo výhledem na krásy Prahy z vod Vltavy zhruba půl milionu lidí. Letos v červnu by přitom podle vedoucího obchodního oddělení Prague Boats Jana Lukeše bohatě stačilo jediné plavidlo. Od srpna už ale parníky a další lodě brázdí hladinu Vltavy téměř neomezeně.

Podle Českého statistického úřadu do Prahy v druhém kvartálu letošního roku přijelo do Prahy pouze nějakých 138 tisíc hostů. Hlavní město tak kvůli pandemii viru covid-19 sledovalo pokles návštěvnosti oproti loňsku o více než 93 procent. Propad tlumili jen čeští hosté, které se pražské podniky snažily přilákat dočasnými slevami.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.