Lidovky.cz

Muž usnul za volantem Tesly, v poloautomatickém módu jel přes 140 kilometrů v hodině

Ekonomika

  17:23
OTTAWA - Kanadská policie má za sebou kuriózní případ. Na dálnici totiž pronásledovala rychle jedoucí vozidlo, za jehož volantem usnul dvacetiletý mladík. Elektromobil Tesla Model S přešel do poloautomatického režimu s autopilotem a začal sám zrychlovat, až jel rychlostí více než 140 kilometrů za hodinu. Případ mimo jiné ukazuje na potenciální nebezpečí samostatného řízení vozů.

Elektromobil Tesla Model S. foto: CC BY-SA 4.0: Lupus in Saxonia; Wikimedia

Královská kanadská jízdní policie (RCMP) musela během léta řešit nezvyklý případ. V první polovině července totiž přijala oznámení o vozidle, které výrazně překračovalo povolenou rychlost. Vůz se pohyboval více než 140 kilometrů v hodině a obě přední sedadla byla „v kompletně položené poloze, zatímco řidič i spolujezdec vypadali, že spí,“ uvedla podle CNN kanadská policie.

Ventilátor ze součástek automobilu Tesla nebo štít od Applu? V USA se do pomoci zapojili i techničtí giganti

Když se policejní hlídka začala přibližovat, vůz značky Tesla začal automaticky zrychlovat na 150 kilometrů v hodině, uvedla RCMP. Poté, co policie mladíka za volantem zastavila, na 24 hodin mu odebrala řidičské oprávnění. Zároveň byl obviněn z nebezpečné jízdy a v prosinci půjde před soud.

„Výrobci zabudovali do vozů pojistky, které mají řidičům zabránit ve zneužívání bezpečnostních systémů vozu. Tyto pojistky jsou skutečně pouze dalším bezpečnostním systémem, nikoliv autopilotem,“ uvedl policista Gary Graham z dopravního oddělení RCMP. „Nejde o skutečného autopilota, řidiči mají stále při řízení plnou odpovědnost,“ uvedl Graham. Společnost Tesla odmítla případ komentovat.

Společnost však uvádí, že řidiči musí být neustále v pozoru a nikdy se nespoléhat, že vůz bude řídit za ně. Před prvním užitím funkce poloautomatického řízení systém řidiče upozorní, že musí mít neustále ruce na volantu a být kdykoliv připraven převzít řízení.

Autopilot je totiž schopen udržet vůz na silnici a udržet ho v bezpečné vzdálenosti od ostatních vozidel, přesto se zdaleka nejedná o autonomní systém. Stále je tak potřeba neustálá kontrola ze strany řidiče.

Případ dvacetiletého mladíka z Kanady zdaleka není prvním případem, kdy se autopilot u vozů Tesla stal problémem při porušení zákona či nehodě. Vloni zemřel ve Spojených státech padesátiletý muž poté, co omylem přepnul z manuálního řízení na autopilota, uvedla americká Národní rada pro bezpečnost dopravy. 

Tesla ovšem uvádí, že autopilot většinou není na vině. V dubnu roku 2018 zemřel zaměstnanec společnosti Apple Walter Huang, když jeho vozidlo odbočilo se zapnutým autopilotem z dálnice vlevo, zrychlilo a narazilo do svodidel. V tu dobu měl podle následného zkoumání být autopilot aktivní po dobu zhruba 19 minut. Huangova rodina uvedla, že se bude s Teslou soudit.

Podle společnosti, kterou založil miliardář Elon Musk, však jedinou možností, jak mohlo k nehodě dojít, je, že Huang nedával pozor na cestu a to i přesto, že ho na to systém ve vozidle opakovaně upozorňoval.

Případ z Kanady i přesto upozorňuje na to, že systémy poloautomatického řízení zdaleka nejsou úplně samostatné a že řidiči by se na ně neměli stoprocentně spoléhat. 

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.