Lidovky.cz

Chraňte své uživatele, apelují lidé na Facebook či Google. Firmy údajně zneužívají osobní data dětí

Ekonomika

  10:00
Londýn/Praha - Technologičtí giganti jsou pod tlakem, aby přestali inzerovat reklamy cílené na osoby mladší osmnácti let. Otevřený dopis podepsaný mezinárodními politiky, akademiky a obhájci práv dětí je adresován společnostem jako jsou Facebook či Google. Děti jsou podle nich vystavovány marketingovému tlaku a firmy nezákonně těží z jejich osobních dat.

Děti na internetu (ilustrační foto) foto: Shutterstock

„Jste nejmocnějšími společnostmi na internetu, buďte zodpovědní a chraňte své uživatelé,“ vyzývá v dopise 23 signatářů, mezi než patří například britská politička Caroline Lucasová či klinická psycholožka Elly Hansonová. Informoval o tom server BBC.

‚Vím, že mám na rukou krev.’ Bývalá analytička Facebooku upozorňuje na složitý boj s dezinformacemi

Behaviorální reklama (zobrazuje se na internetových stránkách či v aplikacích v závislosti na chování uživatelů, tedy podle toho, jaké webové stránky navštěvují - pozn. red.) podle nich podrývá nejen soukromí dětí, ale především je uvádí pod nepřiměřený marketingový tlak. Otevřený dopis je adresován společnostem Apple, Facebook, Google, Amazon a Microsoft.

V samostatném kroku je pak zmíněna platforma YouTube (vlastněna společností Google). Ta totiž čelí obvinění ze zneužití dat pěti milionů uživatelů mladších třinácti let ve Velké Británii. Evropské zákony o ochraně osobních údajů přitom zakazují vytěžovat data z údajů dětí.

„Fakt, že technologické společnosti drží 72 milionů dat o dětech, které jsou mladší třinácti let, dokazuje nerespektování těchto zákonů a mimořádný dohled, jemuž jsou děti vystavovány,“ stojí v dopise.

Advokát Duncan McCann, který se zaměřuje na ochranu osobních dat, žaluje společnost Google jménem pěti milionů britských dětí, u nichž tvrdí, že došlo k porušení zákona. Firma je měla sledovat online, což je podle něj v rozporu s britskými i evropskými zákony o ochraně osobních údajů.

Mezinárodní síť organizací s názvem Global Action Plan navíc tvrdí, že online reklamy zrychlují konzum a zvyšuje se tak tlak na planetu. Všechny zmíněné firmy byly osloveny k vyjádření, žádná z nich do vydání článku na stránce BBC neodpověděla.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.