„Jste nejmocnějšími společnostmi na internetu, buďte zodpovědní a chraňte své uživatelé,“ vyzývá v dopise 23 signatářů, mezi než patří například britská politička Caroline Lucasová či klinická psycholožka Elly Hansonová. Informoval o tom server BBC.
‚Vím, že mám na rukou krev.’ Bývalá analytička Facebooku upozorňuje na složitý boj s dezinformacemi |
Behaviorální reklama (zobrazuje se na internetových stránkách či v aplikacích v závislosti na chování uživatelů, tedy podle toho, jaké webové stránky navštěvují - pozn. red.) podle nich podrývá nejen soukromí dětí, ale především je uvádí pod nepřiměřený marketingový tlak. Otevřený dopis je adresován společnostem Apple, Facebook, Google, Amazon a Microsoft.
V samostatném kroku je pak zmíněna platforma YouTube (vlastněna společností Google). Ta totiž čelí obvinění ze zneužití dat pěti milionů uživatelů mladších třinácti let ve Velké Británii. Evropské zákony o ochraně osobních údajů přitom zakazují vytěžovat data z údajů dětí.
„Fakt, že technologické společnosti drží 72 milionů dat o dětech, které jsou mladší třinácti let, dokazuje nerespektování těchto zákonů a mimořádný dohled, jemuž jsou děti vystavovány,“ stojí v dopise.
Advokát Duncan McCann, který se zaměřuje na ochranu osobních dat, žaluje společnost Google jménem pěti milionů britských dětí, u nichž tvrdí, že došlo k porušení zákona. Firma je měla sledovat online, což je podle něj v rozporu s britskými i evropskými zákony o ochraně osobních údajů.
Mezinárodní síť organizací s názvem Global Action Plan navíc tvrdí, že online reklamy zrychlují konzum a zvyšuje se tak tlak na planetu. Všechny zmíněné firmy byly osloveny k vyjádření, žádná z nich do vydání článku na stránce BBC neodpověděla.