Lidovky.cz

Ekonomika

Výjimečný stav, výjimečný nákup. Čím si Češi nejčastěji plní v covidové době ledničky?

Pracovnice samoobsluhy ve Světlé nad Sázavou dezinfikuje nákupní košíky. | foto: ČTK

Premium
Praha - Chování českých spotřebitelů se v souvislosti s koronavirovou krizí neustále vyvíjí. Lidé nakupují jiné potraviny a hlavně – prahnou po slevách. „Zákazníci si víc všímají konkrétních akcí a zvýhodněných nabídek. Nejde pouze o slevy,“ řekla serveru Lidovky.cz Zdeňka Svoboda Kuhnová, mluvčí online prodejce potravin Rohlík.cz.

Že jsou v posledních dnech zákazníci citlivější na cenu a vyhledávají produkty v akci, potvrdil také Penny Market nebo Globus. „Více zboží se teď prodává v akcích,“ potvrdila mluvčí firmy Lutfia Volfová. Podle ní to mohl částečně ovlivnit i konkurenční boj mezi řetězci.

„Ve slevě se průměrně prodá více než 54 procent potravin a je jasné, že po slevách bude se zhoršující se situací stále větší hlad. Podle analýzy nákupního chování nyní vidíme, že zákazníci začínají volit levnější výrobky v různých kategoriích. Koupí si třeba české těstoviny namísto italských,“ řekl serveru Lidovky.cz Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Alkohol pouze doma

Vyhrazení nákupních hodin pro důchodce jako na jaře se nechystá, řekl ministr Prymula

Podle oslovených řetězců se ale v uplynulých dnech změnila také skladba nákupních košíků. Zvýšil se zájem o čerstvé maso, mléčné produkty, pečivo, ovoce a zeleninu. Podle Tomáše Kubíka, mluvčího Penny Marketu, se lidé v těchto dnech ve větší míře stravují doma, čemuž odpovídá i skladba jejich nákupů. „Došlo k tomu v souvislosti s tím, že děti zůstaly doma a mají distanční výuku. Zaznamenáváme také velký zájem o hotová jídla ze sekce Snadné vaření. Vedle toho evidujeme vyšší zájem o dezinfekční prostředky a pomůcky,“ potvrdila serveru Lidovky.cz Luftia Volfová, mluvčí Globusu.

Nakupování se smí pouze s rouškou.
Prodejna Albert.

Volfová také potvrdila, že minulý víkend zákazníci víc nakupovali víno a pivo. To zaznamenali také ostatní obchodníci, kteří nárůst přisuzují zavřeným restauracím. Podle internetového prodejce potravin Rohlík.cz dokonce vzrostl prodej alkoholu o 30 procent. U vína je to asi 17 procent a u piva přibližně osm. „Oproti stejnému období loňského roku jsme v prodeji piva a vína zaznamenali zvýšený zájem o 15 procent,“ řekla serveru Lidovky.cz Renata Maierl, mluvčí Kauflandu. A v případě Tesca šlo asi o desetinu.

Vánoce vyjdou dráž, odhadují analytici. Může za to virem oslabená koruna, předpověď není dobrá

I když u některých položek výrazně roste poptávka, je podle Prouzy prodej potravin oproti stejnému období minulého roku až o deset procent nižší. S rostoucí nezaměstnaností budou propady ještě větší, zatímco náklady obchodů kvůli různým opatřením dále porostou. „Jenom letos budou mít obchody vyšší náklady o téměř pět miliard korun. Je to z důvodu dezinfekce, rukavicím, plexisklům na pokladnách. Navíc musely hledat brigádníky za zaměstnance v karanténě,“ vysvětlil Prouza.

Krize mění pravidla

Vládní opatření však částečně ovlivnila také chod online prodejců potravin. Mnoho lidí pracuje z domova a děti nechodí do školy. Lidé proto stále častěji objednávají svůj nákup online – a e-shopy začínají mít potíže vyhovět všem.

Jenom Rohlík.cz zaznamenal oproti září nárůst zájmu zákazníků o 20 procent. „Omezili jsme nákup na 35 položek, jeden nákup denně na jednoho zákazníka. Dočasně jsou možné platby jen online předem, výjimku mají senioři a majitelé průkazů ZTP,“ vysvětlila mluvčí.

Povolování restrikcí od listopadu? Vyloučeno, podle statistiků reprodukční číslo nemá šanci klesnout

Jeho největší konkurent Košík.cz se vydal trochu jinou cestou. Nákup je nyní podle výkonného ředitele firmy Tomáše Jeřábka omezen váhovým limitem, aby se tak zamezilo extrémním objednávkám. „Je nastaven poměrně mírně a zatím není potřeba ho zpřísňovat, situaci však vyhodnocujeme, a pokud se výrazným způsobem změní, budeme na to samozřejmě reagovat například jeho postupným snižováním,“ řekl.

Kurýři Košíku podle Jeřábka přestali tento týden brát hotovost a e-shop uvažuje o opětovném zavedení pouze kartou předem. Omezení nákupů na jednoho zákazníka ale neplánuje.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.