Lidovky.cz

Ekonomika

Češi se vybavují na zimu, ale naráží na lockdown. Sezóna předvánočních nákupů začala jen online

Rodinné lyžování v Kapplu foto:  TVB Paznaun - Ischgl

Původní zpráva
PRAHA - Těsně před příchodem zimy přichází také potřeba zákazníků na chladné počasí vybavit rodinné šatníky. Lépe připraveni na nápor zákazníků, umocněný předvánoční sezonou, jsou ale už i online prodejci. Ti na úkor meškajících kamenných prodejen odstartovali prodej zimního zboží s upravenými podmínkami i prodlouženou lhůtou pro vrácení zboží.
  5:00

Ponožkoboty, hybridní obuv z Moravy dobývá svět. Nosí ji i američtí baseballisté

„Dcera vyrostla ze zimních bot, bez vyzkoušení se teď nové budou kupovat těžko, zimní boty ale potřebuje,“ postěžovala si webu Lidovky.cz matka čtyřleté Emy. A není sama, komu v dlouhých týdnech lockdownu nezbylo než se obrátit na e-shop pro zboží, které by běžně online neobjednávali.

„Češi nakupují online veškeré zboží. Ve chvíli, kdy přišel lockdown, prodej zimního zboží vystřelil – například u bund a kabátů dokonce o 80 procent, další nárůst prodejů očekáváme,“ sdělila pro Lidovky.cz Kristýna Rakovská z vyhledávače módy Glami.cz. Prodeje podle ní stoupají i proto, že lidé už začínají nakupovat na Vánoce. Největší zájem během druhé uzavírky obchodů pak portál eviduje u spodního prádla, pyžam, oblečení pro děti a kojence. Češi poptávají také svetry, šály či sportovní oblečení.

Čekat na znovuotevření obchodů, které nemá přijít dříve než 20. listopadu, kdy by mohl skončit nouzový stav, se českým zákazníkům nechce a předvánoční sezonu tak e-shopy naplno zahájily na úkor kamenných prodejen. „Pro 60 procent obchodníků s kamennými obchody bude dopad druhé vlny velmi těžký, ale stejnému počtu e-shopů pouze online naopak pomůže,“ říká Rakovská.

Online prodejci se podle ní za poslední měsíce situaci uzpůsobili a nabízejí pohodlnější nákupy. „Prodejci prodloužili lhůtu pro vrácení zboží a zlevnili například i dopravu. Teď už situaci přizpůsobují jen dosavadní firemní politiku, například 95 procent našich partnerů už bude investovat v reklamě jenom do onlinu,“ sdělila Rakovská.

Už samotné vyhlídky na druhý lockdown prodeji oblečení a obuvi nesvědčily, tržby v září klesly téměř o pětinu. Na druhou vlnu uzavírek se ale na rozdíl od jara stačily v rámci možností připravit i kamenné obchody a na webu či přes sociální sítě nabízejí zboží i ty, které e-shop dříve neprovozovaly. Některé prodejny také fungují formou výdejních okének.

Většina prodejen v centru Prahy však zůstává zcela uzavřená. A ač zatím termín, kdy se kamenné prodejny s oblečením a obuví otevřou, neznáme, přípravy na předvánoční nápor nezanedbávají. „Vrchol příprav přijde, až se dozvíme termín, kdy budeme moci otevřít,“ sdělila pro Lidovky.cz asistentka prodejny s oděvy na Václavském náměstí, která si nepřála být jmenována.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.