Lidovky.cz

Ekonomika

Připojení v domácnosti kolabuje, levný internet lockdown nezvládá. Jak předejít problémům?


Ilustrační foto. | foto: Pixabay.com/089photoshootings

Premium Původní zpráva
Češi z domova pracují, děti se učí online a internetové připojení často nestíhá. Objem „utracených“ dat je proti loňsku dvojnásobný.

Šmejdi se s pandemií přesunuli na internet. Nabízejí lampy, které ‚zaručeně‘ ochrání před covidem

Výrazy kolegů při online poradě zamrzly, z vedlejšího pokoje je slyšet předčítání ze slabikáře, v dalším se seká seriál na internetové televizi. Češi v posledních týdnech zažili řadu chvil, kdy prokleli svého poskytovatele internetu. Ještě méně je potěší, když se na něj obrátí: ve většině případů totiž uslyší parafrázi citátu slavného běžce Emila Zátopka – když nemůžeš, přidej. V tomto případě: když připojení nestíhá, pořiď si lepší.

Autor:

Podle sdružení NIX.cz, které v zemi spravuje páteřní internetovou infrastrukturu, opravdu nejsou často na vině zpomaleného internetu málo robustní sítě českých poskytovatelů, ale spíše to, že lidem dříve stačila v domácnosti základní rychlost 20 megabitů za vteřinu, jež nyní vyjde zhruba na 400 korun měsíčně. Jenže na „covidový“ provoz je to málo.

„Samozřejmě nemůžeme vyloučit lokální podcenění, problém může nastat u poskytovatele i uživatele. Důvodem může být i to, že si zákazník platí nižší rychlost, která nepočítá s celodenním provozem vícečlenné domácnosti,“ popsal šéf sdružení Adam Golecký.

Od 20 Mb nečekejte zázraky

Právě rychlost zmíněných 20 megabitů patří mezi nejčastější verze klasického připojení, které lidé využívají, a to zpravidla s pomocí wi-fi routeru. „Přípojka DSL s rychlostí 20 megabitů zvládne zajistit surfování pro čtyři mobilní telefony najednou. Ale pokud se k tomu přidá online výuka, videokonference a třeba provoz internetové televize, není to rozhodně dostatečná kapacita,“ popsal Jiří Janeček, mluvčí T-Mobilu.

Pro lepší představu: základní cena za 20 megabitů je u této společnosti 399 korun, 50 megabitů je o stovku dražší a kapacitních 250 megabitů vyjde na 799 korun. Konkurenti z Vodafonu (dříve UPC) a O2 drží velmi podobnou cenovou hladinu.

Na zřízení přípojky se čeká řádově tři až čtyři dny. „Zájem o náš internet v posledních třech týdnech výrazně roste, poptávka stoupla zhruba o 20 procent. Více než polovina zákazníků k nám přichází od menších wi-fi poskytovatelů, kteří kapacitně nezvládají nápor na svou síť, v níž nyní špička provozu probíhá de facto celý den,“ uvedla mluvčí O2 Kateřina Mikšovská. Všichni velcí poskytovatelé potvrdili zvyšující se zájem o navýšení rychlosti.

Uživatelský nápor na pevný internet je značný, což dokládají i statistiky sdružení NIX.cz, jehož uzlem prochází asi polovina internetových dat na českém trhu a spravuje všechny významné sítě, včetně Googlu, Microsoftu nebo Facebooku. „Už v dopoledních hodinách se provoz v naší síti z dřívějších zhruba 620 gigabitů za vteřinu zvýšil na asi 990 až 1100 gigabitů, což dříve odpovídalo večerní špičce,“ popsal šéf sdružení Golanovský.

Výrazný nárůst odrážejí i čísla datových objemů protékajících počítači, tablety nebo internetovou televizí. Zatímco loni mezi 20. a 26. říjnem prosvištělo v sítích spravovaných NIX.cz 37,05 petabytů dat, letos to bylo ve stejném období 61,98 petabytů. Tedy skoro dvojnásobek. Sdružení ale zároveň říká, že ani tyto „výkony“ tuzemských surfařů zatím neatakují možnosti českého internetu. Co se týče srovnání s jarem, kdy byla první vlna epidemie, v říjnu byl provoz ještě o pětinu větší.

Vypadávají telefonní hovory

Práce z domova a méně časté setkávání mezi lidmi testují také kapacity telefonních sítí. Na jaře, při první vlně epidemie, lidé telefonovali častěji a déle než nyní, ale současná čísla se jim blíží. Například společnost O2 spočetla, že počet hovorů oproti běžnému stavu narostl. Prodloužila se i průměrná doba hovoru: o 20 procent v první vlně, o 11 procent ve druhé.

Z uživatelských ohlasů vyplývá, že při telefonování vypadávají hovory, přerušují se, lidé jsou hůře slyšet. K tomu se však tuzemští operátoři moc neznají a poukazují na to, že jde převážně o lokální výpadky. „Žádné výrazné výpadky jsme v posledních týdnech nezaznamenali, ani na základě zpětné vazby zákazníků. 

Mobilní síť samozřejmě není ‚nafukovací‘, krátkodobě může dojít k dosažení kapacity vybrané mobilní buňky. Stačí jen chvilku počkat, případně hovor provést v jiné ulici,“ radí Jiří Janeček, mluvčí T-Mobilu, s tím, že operátor vytíženost sítě sleduje a kapacitu v případě potřeby navyšuje. Přetížení sítě v místě s vyšší koncentrací volajících připustil i Vodafone.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.