Lidovky.cz

Ekonomika

Dopravci nestíhají rozvážet. Prodeje e-shopů trhají rekordy, přepravci jsou na hranici kapacit

Zásilky v pražských Malešicích. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Premium
Praha - Internetové obchody čelí z důvodu koronavirových opatření a blížícím se vánočním svátkům nevídanému náporu. Obchodníci předpovídají, že lidé letos v e-shopech utratí přes dvě stě miliard korun, asi o čtvrtinu více než loni. Přepravní firmy jsou ale na hranici svých kapacit a omezují příjem zásilek z e-shopů.

„Už dva dodavatelé nás informovali, že jim DPD a PPL z hodiny na hodinu zrušily doručování krabic nad 120 centimetrů délky. Jedná se o dodavatele jízdních kol, takže je to pro nás dost velký problém, každá krabice má nad 130 centimetrů,“ popsala serveru Lidovky.cz Kateřina Šlesingerová, majitelka e-shopu s bicykly Duck Bike.

Objem doručovaných balíků stoupne v prosinci o čtvrtinu, dopravci omezují příjem z e-shopů

Generální ředitel jednoho z největších přepravců PPL Petr Horák to potvrzuje. „Kvůli současné situaci jsme se rozhodli zastavit příjem atypických balíků, které jsou procesně nejnáročnější. V současnosti doručujeme standardně dvakrát více balíků z e-shopů než loni touto dobou,“ řekl serveru Lidovky.cz Horák. Dodal, že PPL má se zákazníky předběžně domluvené počty svážených balíků, odvíjející se od dlouhodobého objemu zásilek dané společnosti. Firma využívá na 2000 řidičů a v Praze zavedla rozvážku pomocí elektrokol. Kvůli náporu kolem Black Friday doručuje menší část zásilek se zpožděním jednoho až tří dnů.

„Máme svoji kapacitu“

Konkurenční společnost DPD dokonce stanovila pro e-shopy denní limity pro počet zásilek. Podobně jako ostatní přepravní společnosti zažívá oproti loňské sezoně nárůst až o sto procent.

Snímky z předvánočního shonu v minulých letech:

Třídírna České pošty v pražských Malešicích.
Česká pošta v předvánočním čase přepravuje i pneumatiky.

„Některé e-shopy by nám rády dávaly do přepravy až násobky svých průměrných objemů. Toto bohužel není možné, neboť celý přepravní systém má svoji maximální denní kapacitu, kterou nemůžeme překročit, aby nezkolaboval,“ vysvětluje ředitel DPD Miloš Malaník. Dodal, že firma sice přijala nové manipulační pracovníky a kurýry, posílila zákaznickou linku i spoje mezi pobočkami, ale několik nových dep se v řádu měsíců postavit nedá.

Podle facebookové skupiny Provozovatelé e-shopů, jež čítá na 13 tisíc členů, stanovují někteří přepravci limit pro počet zásilek podle průměru za srpen.

„Už vás taky pobavila GLS? Právě dorazil e-mail, že nám začnou vozit pouze dvojnásobek průměru ze srpna,“ napsal jeden z uživatelů. Právě srpen ale považují majitelé e-shopů za nejslabší. „Znamená to pro nás 19 balíků denně, přitom jich máme několikanásobně víc. Hledáme jinou dopravu,“ připsal další uživatel.

Nejnáročnější sezona

Logistická síť Zásilkovna doručila minulý týden, do kterého spadala akce Black Friday, celkem 1,83 milionu balíků, což představuje meziroční nárůst o 123 procent. „Celá letošní vánoční covid sezona, Black Friday nevyjímaje, je nejnáročnější, kterou jsme za desetiletou historii naší firmy zažili,“ uvedl mluvčí firmy Kamil Chalupa. Více než jeden milion zásilek měla o uplynulém víkendu ve své síti i Česká pošta.

Roušky lze jako dar posílat zdarma. Z balíčků se ale ztrácejí adresy, zásilky tak zůstávají na poštách

„Naši maximální kapacitu sítě výdejních míst v České republice jsme připravili na 800 tisíc zásilek denně. Síť výdejních míst jsme navýšili na aktuální počet 4030 výdejen. Jakmile se kamenné obchody otevřou, očekáváme, že se nákupy rozprostřou plynuleji mezi nákupy v síti kamenných obchodů a nákupy online v e-shopech a že zároveň Zásilkovna bude moci otevřít po skončení restrikcí další cca čtyři stovky výdejních míst, což letošní logistické vánoční sezoně jistě pomůže,“ dodal Chalupa.

Během listopadu se počet zásilek výrazně zvedl také společnosti Zaslat.cz. Meziročně jde asi o 107 procent. „Je jasné, že v prosinci zájem ještě poroste. Někteří naši partneři tak již nyní začali omezovat své služby, aby tento nápor zvládli,“ potvrdil Miroslav Michalko, ředitel společnosti.

Některé e-shopy situaci s dopravou řeší otevřením vlastních výdejních míst. Například největší online obchod se spodním prádlem Astratex před Vánocemi zřídil výdejní okénka ve svých skladech v Náchodě a v pražských Holešovicích.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.