Lidovky.cz

Ekonomika

Sto kilometrů za 150 korun naftovým autem. Brusel tlačí pumpy do nové podoby cen paliv

Tankování u benzinové pumpy. | foto: Pixabay.com/DeltaMike

Premium Původní zpráva
PRAHA - V příštím roce čeká na řidiče u čerpacích stanic novinka – srovnání druhů pohonných hmot podle nákladů na ujeté kilometry. EU tím chce zviditelnit výhody alternativních paliv.

Řidiči málo využívají elektrický pohon. Hybridy do zásuvky ,žerou’ až čtyřikrát více paliva, než mají

Sto kilometrů za 150 korun dieselovým autem, za 180 korun vozem na benzin, za 100 korun na zemní plyn CNG nebo za 35 korun elektromobilem. Tak nějak, ovšem v závislosti na aktuálním vývoji cen, mělo v příštím roce vypadat u českých benzinek povinné srovnání jednotlivých druhů pohonných hmot.

Autor:

Zavádí to příslušná směrnice Evropské unie a v Česku to umožní už platná novela zákona o pohonných hmotách. Směrnice, která začala vznikat už v roce 2014 a roky probíhalo vyhodnocování v některých členských zemích EU, má podle zdůvodnění bruselských úředníků přinést řidičům „snadné a jednoduché porovnání informací o cenách jednotlivých paliv“.

Brusel chce co nejvíc zviditelnit výhody alternativních paliv. Aby zkrátka řidič viděl na první pohled, za kolik peněz ujede stejnou vzdálenost se svým autem na benzin a za kolik by to bylo třeba po natankování plynu. A byl tak motivován k případné výměně svého automobilu. Elektřinu nebo propan-butan LPG směrnice sice vyloženě nezmiňuje, ale i ty patří do kategorie alternativních paliv a jejich srovnání by se také mělo na pumpách objevit.

S kalkulačkou na pumpu

U benzinu a nafty je výpočet jednoduchý. Stlačený zemní plyn CNG se však prodává na kilogramy (aktuálně kolem 27,6 koruny), elektřina v kWh a cena je velmi rozdílná, v některých případech tankuje elektrovůz i zdarma.

Benzinová pumpa
U čerpací stanice Ono na Černokostelecké se tvořila fronta.

Aby vynikla nižší cena alternativních paliv, měly nejprve pumpy prezentovat ceny přepočítané na ekvivalent litru benzinu. Debatovalo se také o přepočtu na jednotku energie. Nakonec zvítězilo srozumitelnější porovnávání nákladů na ujetí 100 kilometrů. Aby bylo možné porovnávat stlačený zemní plyn CNG třeba s benzinem, což byla prvotní motivace Bruselu, je nutné srovnat cenu místo za kilogram s cenou za metr kubický, který odpovídá z energetického hlediska zhruba litru benzinu.

„Jestliže kilogram CNG stojí aktuálně v průměru skoro 27,60 koruny a litr benzinu průměrně kolem 27,80 koruny, nejde o srovnatelné částky. Odpovídající množství CNG je totiž ve skutečnosti asi o osm korun levnější než litr benzinu, protože metr krychlový CNG vychází zhruba na 19,70 koruny,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje CNG tankovací karty.

Zástupci SČS – Unie nezávislých petrolejářů a dalších asociací aktuálně jednají s ministerstvem průmyslu a obchodu o konkrétní podobě, jakou bude nařízení o srovnávacích cenách v Česku mít. Jisté je, že ceny klasických paliv budou stanice prezentovat nadále tak jako dnes – na vyvýšených totemech a na stojanech. A také, že nařízení nezačne platit hned od ledna.

„Požadavek na zveřejnění je platný od roku 2017 a nařízení Evropské komise od 7. prosince tohoto roku. Ovšem bez detailnějších údajů, které může stanovit teprve prováděcí předpis pro národní podmínky. Je zatím neschůdné ho v praxi okamžitě realizovat,“ uvedl Marek Vošahlík z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu.

Vyjasnit se musí například, jak a kde budou mít srovnávací ceny řidiči k dispozici. Podle šéfa SČS Ivana Indráčka panuje shoda na co nejjednodušší formě prezentace. A jen u těch pump, které nabízejí více druhů paliv.

„Ideální by bylo, kdyby si pumpař jednou za čtvrtletí nebo za pololetí stáhl a vytiskl dokument formátu A4 se srovnávacími cenami z předem určené webové stránky a viditelně by ho umístil v areálu prodejny čerpací stanice,“ uvedl Indráček a doplňuje, že srovnání nákladů se bude vztahovat na naftu, benzin, CNG, LPG a také elektřinu. V budoucnu i vodík.

Indráček: Je to pitomost

Indráček však velkým příznivcem takového srovnávání, stejně jako další petrolejáři, není. „Podle mě je to spíš pitomost. Třeba srovnání s elektropohonem bude obrovsky zavádějící. Mnoho majitelů elektromobilů si dobíjí vůz doma ze sítě, někde lze dobíjet i zadarmo, jinde se ceny počítají podle délky dobíjení. A srovnávat ceny paliv štědře dotovaných státem nízkou daní s cenou paliv zatížených plnou sazbou spotřební daně je nesmysl. To pak srovnáváme ceny tržní s netržními,“ říká Indráček.

Podle výkonného ředitele České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu Jana Mikulce se zase jedná o poněkud zbytečné administrativní opatření. „O koupi vozu a výběru varianty paliva se řidiči málokdy rozhodují na čerpací stanici. A cena paliva přitom nemusí být jediným parametrem,“ soudí ředitel asociace, která zastupuje Benzinu, Shell a další velké prodejce a distributory pohonných hmot u nás.

Minusem podobného srovnávání cen je i to, že nezohledňuje náklady na koupi auta. Vozy na CNG sice ušetří při tankování zhruba třetinu ceny oproti benzinu, ale jsou o desítky tisíc korun dražší než benzinové a vyplatí se spíš při delších jízdách. A třeba náklady na koupi elektroauta jsou už vyšší oproti fosilním motorům o statisíce. Mají ale zas výrazně nižší provozní náklady – včetně těch za údržbu a servis.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.