Lidovky.cz

Ekonomika

Známý byznysmen či rodina uhlobarona. Kolem luxusních hotelů v Praze krouží investoři z řad českých miliardářů

Hotely v Praze jsou lákavým zbožím. | foto: Shutterstock

Premium Původní zpráva
PRAHA - Designový čtyřhvězdičkový hotel se čtyřiceti pokoji v centru Prahy na prodej, orientační cena 17 milionů eur, tedy bezmála 445 milionů korun. Inzerát zveřejněný na internetových stránkách Thpt.co.uk, které se věnují investicím do hotelů po celém světě, je jen jedním z řady. Mezi nabídkami – bez uvedení přesné adresy i názvu ubytovacího zařízení – lze nalézt levnější penziony, ale i luxusní pětihvězdičkový hotel v Praze 1.

Majitelé hotelů patří k nejpostiženějším pandemií koronaviru a někteří z nich se kvůli restrikcím ocitli v zoufalé situaci. Toho chtějí využít investoři, mezi nimi třeba miliardář Pavel Sehnal či další, kteří nemají problém s hotovostí a hodlají nějaký objekt zakoupit.

Mezi těmi, kdo se poohlížejí po nákupních příležitostech, je i Olga Chabr Grillová, dcera Ivany Tykač, manželky uhlobarona Pavla Tykače, která vede společnost Empirent. Ta se zabývá pronájmy luxusních apartmánů a penthousů v centru Prahy. Firma má v portfoliu pět rezidencí – v Rybné ulici, v Karlíně či na Vinohradech. „Oslovili jsme několik partnerů o zaslání zajímavých investičních nabídek,“ konstatuje Chabr Grillová. Konkrétnější být nechce. Dle expertů zatím brání v uzavírání obchodů rozdílné představy prodávajících a zájemců o ceně. 

Vhodná investiční příležitost

Už loni v září hovořil pro časopis Forbes o svých plánech získat v příštích třech letech tři hotely v Praze podnikatel Pavel Sehnal, majitel finančního holdingu SPGroup. Tomu už patří hotely v Praze-Čestlicích, v Harrachově a v Mariánských Lázních.

Akviziční plány má také společnost Vihorev Investments. „Chceme se stejně jako ostatní porozhlédnout po vhodné investiční příležitosti,“ říká Tomáš Wildt z Vihorev Investments. Konkrétní částku, kterou hodlá firma utratit, ale uvádět nechce. „Pro dobré příležitosti se peníze vždy najdou a jsme připraveni jednat o všech možnostech atraktivních akvizic, které se na trhu objeví,“ dodává Wildt.

Česko, zvláště pak Praha, patřilo mezi investory, kteří do svých portfolií nakupují hotely, k vyhledávaným destinacím. Dle statistik mezinárodní poradenské společnosti Cushman & Wakefield v roce 2019 utratili kupující za pražské hotely 539 milionů eur (v dnešním kurzu přes 14 miliard korun). Očekávalo se, že v roce 2020 by se tato částka mohla vyšplhat až na miliardu eur. Jenže se tak nestalo, naopak došlo k výraznému propadu. Proinvestovalo se pouze 135 milionů eur (zhruba tři a půl miliardy korun).

Nelze ale říci, že by investoři zájem o pražské hotely ztratili. Některé transakce plánované na loňský rok byly kvůli nejistotě odloženy. „Ve druhém pololetí 2020 se již realizoval například prodej hotelu Carlo IV. Pro rok 2021 jsou na obzoru další významné hotelové transakce, neboť dlouhodobá důvěra v hotelový sektor, i v Prahu jako atraktivní destinaci, je nadále silná,“ říká David Nath, partner a vedoucí hotelového týmu pro střední a východní Evropu, Cushman & Wakefield.

Zatím marné čekání na slevu

Důvodem, proč se uzavírání transakcí zadrhlo, jsou rozdílná očekávání. Investoři počítali s tím, že kvůli poklesu tržeb v hotelovém byznyse budou majitelé hotelů ochotni při prodeji jít s cenou dolů. Jenže to se zatím neděje. 

„K žádným velkým slevám nedochází, protože poptávka převyšuje nabídku. Investorů hledajících příležitost ke koupi hotelu v Praze je mnoho a hotelů na prodej naopak malý počet,“ popisuje situaci Nath a dodává: „Vlastníci stále věří, že hotely mají stejnou hodnotu jako v roce 2019, zatímco investoři předpokládají pokles až na polovinu. Až se představy obou stran vzájemně přiblíží, můžeme očekávat, že některé hotely začnou měnit majitele.“

Mezinárodní investoři a ti větší z regionu střední a východní Evropy se zajímají hlavně o větší hotely. V porovnání s globální finanční krizí v roce 2008 se jejich zájem částečně posunul. Jsou totiž ochotni nakupovat i mimo centrum Prahy.

„Poměrně velký zájem poslední dobou vidíme i u boutique hotelů s menší ubytovací kapacitou do 50 pokojů v samém srdci Prahy, a to od lokálních investorů, kteří tyto investice vnímají spíše jako dlouhodobý investiční artikl s hotelovou funkcí či příležitost ke konverzi na luxusní rezidence,“ tvrdí David Nath.

Je pravděpodobné, že cestovní ruch se na stejnou úroveň jako před vypuknutím pandemie hned tak nevrátí. Některá ubytovací zařízení se proto budou muset využít jinak. „Pokud to územní plán a místní regulace dovolí, část nemovitostí se změní na bydlení. Poptávka je neustále vysoká, města jsou zastavěná, a tak jde o zajímavou příležitost pro mnoho investorů. Tam, kde taková změna nebude možná, se bude hledat kombinace bytových a nebytových prostor,“ je přesvědčen Miroslav Herain z RE/MAX Commercial.

David Nath dodává, že v některých specifických lokalitách bude možné hotely transformovat na ubytování pro studenty či pro seniory. Podle něj však mají hotely dlouhodobě stále silný potenciál i jako ubytování pro turisty.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.