Lidovky.cz

Ekonomika

Pozice Reeboku je velmi špatná. Aby se značku podařilo upevnit, musel by ji koupit génius, říká odborník

Aktuální pozice Reeboku je velmi špatná. foto: Pixabay.com

Původní zpráva
HERZOGENAURACH/PRAHA - Německý výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas se chystá prodat svou cenově dostupnější divizi – americký Reebok. Původně ji přitom nasadil v konkurenčním boji s největším sokem Nike. Plány ale nevyšly a mateřský Adidas už chystá novou strategii. Rozhodnutí stvrdila pandemie.
  5:00

Ponožkoboty, hybridní obuv z Moravy dobývá svět. Nosí ji i američtí baseballisté

„Po pečlivém zvážení jsme dospěli k závěru, že značky Reebok a Adidas dokážou mnohem lépe využít svůj růstový potenciál, když na sobě nebudou závislé,“ uvedl k záměru šéf společnosti Adidas Kasper Rorsted. Ještě v roce 2017 byl přitom Rorsted o dobré strategické pozici Reeboku pevně přesvědčen a zvěsti o prodeji jednoznačně odmítal. „Jsme přesvědčeni, že to bude fungovat,“ pronesl tehdy.

Od té doby se však Reebok k lepšímu takřka nepohnul a nejistá je teď i jeho budoucnost. „Aktuální pozice Reeboku na trhu je velmi špatná. Aby se značku podařilo upevnit, musel by ji koupit génius. Jestli se někdo takový najde, mohu mu jen popřát hodně štěstí,“ říká pro Lidovky.cz odborník na marketing a řízení firem Robert Němec. Podle něj přišlo rozhodnutí Adidasu v pravou chvíli. „Ze sportovního oblečení se díky pandemii stává nový statusový symbol, lidé si raději připlatí za oblíbenější značky, než je Reebok,“ tvrdí.

Značka bez náboje

Adidas koupil značku zhruba před 15 lety za 3,8 miliardy dolarů (dle současného kurzu asi 81 miliard korun). Původně chtěl s její pomocí překonat svého největšího konkurenta – americký Nike. Od Reeboku si sliboval jakousi cenově dostupnější divizi dražšího Adidasu. Podle Němce však tento krok zcela ztratil smysl v okamžiku, kdy začala cena oblečení obecně klesat: „V momentě, kdy už si můžete dovolit Adidas, proč by si lidé kupovali Reebok?“

Slabé výsledky Reeboku postupně vedly i k opakovaným výzvám ze strany akcionářů, aby se mateřská firma této značky zbavila. Že o tom společnost skutečně uvažuje, poprvé naznačila loni v říjnu. „Pro Adidas je to tvrdé ponaučení,“ říká Němec. Podle něj firma zásadně chybovala v tom, že Reeboku nedala jasný směr a náboj. „Když se řekne Reebok, nikomu se nic nevybaví. Té značce chybí poslání, osobitost,“ vysvětlil.

Rorstedovi se sice po jeho nástupu do čela podniku v roce 2016 podařilo značce Reebok obnovit ziskovost, její výsledky nicméně nadále zaostávaly daleko za hlavní značkou. Mezitím navíc Adidas upevnil pozici v USA. Jak uvedla agentura Reuters, přispěla k tomu spolupráce se slavnými osobnostmi, mezi které patří například raper Kanye West nebo zpěvačka Beyoncé. Oproti tomu Reebok se spoléhal na velmi úzkou cílovou skupinu mezi vrcholovými sportovci.

Zdroj agentury Reuters z bankovního sektoru uvedl, že hodnota Reeboku by se nyní mohla pohybovat kolem jedné miliardy eur (zhruba 26 miliard korun). Adidas předloni snížil účetní hodnotu značky téměř o polovinu na 842 milionů eur.

Co nyní se značkou bude, zatím není jasné. Adidas by mohl nabídnout akcie Reeboku na burze nebo značku prodat některé investiční společnosti či jinému prodejci sportovního zboží. „Reebok se bude prodávat velmi těžko,“ myslí si Němec. Nakonec se prý najde někdo, kdo uvěří, že značku zachrání.

Nová strategie Adidasu

Adidas uvedl, že rozhodnutí je součástí nové pětileté strategie, jejíž podrobnosti představí 10. března. „Firma už testuje řadu Adidas Original, u níž stále více šponují cenu. Lidé už během pandemie neinvestují do košil, ale právě do sportovního oblečení. Proto myslím, že se Adidas bude více soustředit na střední a spíše dražší cenové kategorie,“ uzavírá Němec. Hospodářské výsledky za pandemický rok 2020 oznámí německá firma v březnu. Americký Nike však před Adidasem dlouhodobě vede.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.