Lidovky.cz

Ekonomika

Módní byznys zamrznul. Velká část zimní kolekce zůstala kvůli opatřením na skladě


Zimní oblečení | foto: Pixabay.com

Premium Původní zpráva
PRAHA - Kabáty, zimní bundy nebo svetry – oblečení, které letos zákazníci příliš nenakupovali. Už více než dva měsíce jsou totiž prodejny s módou uzavřené a obchodníci přišli i o klíčové povánoční výprodeje. A jaro je už za dveřmi a ve skladech se hromadí zimní kolekce. Řada prodejců hlásí přebytky v desítkách procent.

Poslední možnost nakoupit osobně dětské zboží či psací potřeby. Před obchody se zatím fronty netvoří

„Ve srovnání s loňským rokem máme asi o 80 procent větší přebytky zimní kolekce. Velké výprodeje závisí na tom, kdy budeme moct otevřít naše prodejny. Čím později, tím složitější bude zimní zboží prodat. Za největší problém nyní považujeme, že jsme přes dva měsíce zavření a nevíme, kdy se bude otevírat,“ řekla pro Lidovky.cz Petra Kheková, šéfová společnosti Retail Fashion, která u nás provozuje deset prodejen s oblečením Esprit.

Řetězec Baťa naproti tomu eviduje přebytky zimní kolekce asi o pětinu větší než za běžných okolností. Pomohl údajně dobře nastavený e-shop a prodejny přeměněné na výdejní místa. Osobně si vyzvedává zboží až třetina zákazníků. „Minulý týden jsme začali s prodejem jarní kolekce, která je přizpůsobená měnícím se potřebám trhu,“ uvedla pro Lidovky.cz marketingová manažerka firmy Denisa Jandová.

Spásný výprodej a internet

Ovšem ani ostatní značky nečekají a hledají cesty, jak se přebytků zimního zboží zbavit a zároveň na tom vydělat. S nevšední akční nabídkou přišel módní řetězec C&A, který výprodej nazval Taška plná překvapení. Je to jednoduché, zákazník zaplatí 400 korun, vybere si velikost a pánskou nebo dámskou verzi, zaměstnanci českých poboček mu pak podle vlastního výběru sbalí do nákupní tašky pět kusů oblečení.

Společnost slibuje, že zaslané zboží bude mít alespoň dvojnásobnou hodnotu. Zákazník může samozřejmě zásilku vrátit, pokud mu nesedí. Má to však jeden háček – reklamovat lze pouze celý obsah tašky, ne jednotlivé kusy zvlášť.

„Taška plná překvapení si za několik týdnů získala u našich zákazníků velkou oblibu, a dokud nebude možné napřímo prodávat dámské a pánské zboží, ponecháme ji v nabídce,“ řekl webu Lidovky.cz regionální šéf C&A Norbert Scheele.

Zároveň však Scheele z C&A připustil, že stále mají skladem poměrně dost pánského i dámského zimního ošacení. Otázkou přitom zůstává, zda letos vůbec dojde na klasické výprodeje, které závisí na termínu otevření prodejen, jak už řekla Kheková z Espritu. Zásoby zimní módy se C&A přitom podařilo snížit alespoň díky prodeji dětského oblečení, jež vláda před časem povolila.

„Naším přáním samozřejmě je prodat ještě nějaké zboží za původní ceny, pokud se to nepodaří, pokusíme se zásoby snížit díky zajímavým slevovým akcím, abychom uvolnili místo na nové zboží. Pevně doufáme, že se situace zlepší natolik, aby naše prodejny mohly být opět otevřeny,“ dodal Scheele.

V Česku řetězec C&A provozuje více než 40 prodejen s módou a jejich počet prý zatím nehodlá redukovat. Naopak ze zahraničí se přitom už stahuje, například ve Francii se chystá uzavřít asi 30 ze 150 obchodů a propustit na 200 zaměstnanců.

„Obětovali jsme část marže“

Naopak nově příchozí oděvní značka Gap hlásí úspěch – díky internetu. Na český trh vstoupila i navzdory probíhající pandemii v září loňského roku.

„Díky zvýšeným prodejům v našem e-shopu Gapstore.cz už nyní můžeme potvrdit, že nám nehrozí zásadní problémy se skladovými zásobami. Obětovali jsme část marže ve prospěch našich zákazníků, a tak jsme díky naší agresivní slevové strategii kolekci odprodali,“ řekl pro Lidovky.cz Jan Fahoun, jednatel společnosti C.S. Retail 1969, která v Česku zajišťuje distribuci značky Gap.

„Neevidujeme zásadní problémy ve struktuře skladu. Slevy naopak budeme 6. března ukončovat a zaměříme se na prodeje nové, jarní kolekce, kterou právě naskladňujeme,“ dodal Fahoun.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.