Lidovky.cz

Nesmlouvavý sportovní off-road má 555 koní

Ekonomika

  13:20
Co si představíte pod pojmem sportovní automobil? Něco spíše drobného, plochého a širokého, že? BMW však představilo auta, o kterých sice říká, že jsou sportovní, obecně zažité představě však značně odporují.

BMW X6 M foto: BMW

Jsou totiž obrovská, vysoká a váží daleko přes dvě tuny. Řeč je o sourozenecké dvojici BMW X6 M a X5 M. Jedná se o velká SUV vyvedená do extrému, která jsou vybavena nejmodernější technikou proto, aby zmiňované špatné předpoklady pro sportovní projev potlačily.

Na rakouském okruhu Salzburgring jsem měl možnost celý den zjišťovat, jak se to sportovní divizi této německé značky podařilo.

Nebudu příliš zdržovat technickou stránkou věci. Proto jen uvedu, že obě auta mají stejnou techniku v čele s unikátně přeplňovaným osmiválcem 4,4 litru, který disponuje výkonem 555 koní. Samozřejmostí je také šestistupňová samočinná převodovka a neobyčejně přizpůsobivý pohon všech kol. Ten totiž dokáže doslova cíleně posílat sílu motoru tam, kde ji automobil dokáže nejlépe využít.


BMW X6 M

Nad tím vším bdí elektronika, která ale řidiči dovoluje velmi intuitivně měnit požadované vlastnosti motoru, převodovky, pohonu všech kol i podvozku. Jednu oblíbenou kombinaci všech těchto parametrů si řidič dokonce může uložit pod speciální tlačítko umístěné na volantu.

Při standardní jízdě v krotkém režimu se obě auta chovají podobně jako jejich standardní provedení. Větší výkon motoru je samozřejmě jasně patrný, stejně jako celková větší tuhost, nicméně nízká hlučnost i vcelku přijatelné odpružení umožňují snadné překonávání dlouhých vzdáleností.

Pohon všech kol i mimořádný výkon motoru ale dovolují vyzkoušet veškerý potenciál vozu až na trati závodního okruhu. Musím přiznat, že mě obě auta v nejostřejším režimu překvapila - vcelku ochotně totiž zatáčí.

Jejich hmotnost je samozřejmě znát především na brzdách a při samotném nájezdu do zatáček, jakmile jsou ale uvnitř, stačí stisknout plynový pedál, auto pošle největší porci výkonu na vnější zadní kolo a omezí její přísun dopředu, aby byla přední kola schopná zatáčet. Vaše zádové svalstvo se bude muset vypořádávat v obrovským příčným zrychlením, které umocňuje větší výška vozu.

Po několika kolech vystupuji z auta a jsem opravdu unesen, současně ale také poněkud zmaten. Žádné z podobně velkých aut nepůsobí při sportovním stylu jízdy tak obratně, citlivě a ochotně po změně směru jízdy. Současně je mi ale jasné, že jezdit sportovně s tak obrovským autem je mírně řečeno zbytečné. V každém případě, jestli jste příznivci velkých SUV, pak BMW X6 M a X5 M jsou auta, která do této skupiny vozů přinášejí dosud nepoznané zážitky.

Technická data BMW X6 M

Motor: V8, 2x turbo, 4,4 l

Výkon: 408 kW (555 k)/6000 1/min

Točivý moment: 680 N.m/1500-5650 1/min

Zrychlení 0-100 km/h: 4,7 s

Nejvyšší rychlost: 250 km/h

Kombinovaná spotřeba: 13,9 l/100 km

Cena: 2 805 400 Kč

Autor:
Témata: Auto, BMW, BMW X6
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.