Řidiči, kteří si doposud své čtyřkolé miláčky nepřezuli do zimních pneumatik, by tak měli bez prodlevy učinit. Kvalitní zimní obutí snižuje riziko vzniku smyku a znatelně zkracuje brzdnou dráhu. Na zledovatělé vozovce je brzdná dráha, oproti suché vozovce, až desetkrát delší.
Dlouhá brzdná dráha se dá ale do určité míry eliminovat i dobře seřízenými brzdami. Jejich kontrola je zásadní, jelikož nerovnoměrné brzdění může automaticky navádět vůz do smyku a nepříjemně jej přetáčet. Jedeme-li do horských oblastí, samozřejmě přibalíme kvalitní zimní řetězy a ještě před cestou se ujistíme, že opravdu víme, jak je na kola nasadit.
Jak reagovat v krizové situaci? | |||
Situace | Řešení | ||
Nedotáčivý smyk (vůz odmítá zatočit) | Ubrat plyn a citlivě otočit volantem ve směru původní jízdy. Prudké brzdění v žádném případě nepomáhá. | ||
Přetáčivý smyk (záď vozu se přetáčí) | Ubrat plyn a opatrně se snažit vyrovnat směr vozu. Volantem točíme na opačnou stranu jako je směr zatáčky. | ||
Jízda po ledu | Volantem otáčíme jen minimálně | ||
Aquaplaning – auto ztratí kontakt s vozovkou kvůli kontaktu s vodou | Vyšlápnout spojku, a jakmile se dostaví kontakt s vozovkou, začít brzdit | ||
Jízda do kopce | Neztratit rychlost a jet na nejvyšší rychlostní stupeň, který auto snese | ||
Jízda s kopce | Brzdit motorem | ||
Přejíždění mezi vyjetými stopami | Zpomalit a opatrně se přesunout do vedlejšího pruhu s vyšlápnutou spojkou. |
Vůbec nejúčinnějším způsobem, jak se chránit proti nepříjemnostem, které nás na zamrzlých silnicích mohou potkat, je ale prevence: "Každému řidiči bych poradil, aby si na prázdném parkovišti vyzkoušel při první příležitosti, jak se vozidlo chová na sněhu či náledí, jak reaguje na brzdění, zatáčení a rozjezdy. V mezních situacích pak řidič lépe reaguje, protože už si to jednou vyzkoušel," radí Tomáš Svoboda, obchodní ředitel Auto Esa.
Ke smyku dojde u většiny případů chybou řidiče. Většinou se tak stane díky podcenění počasí a stavu vozovky nebo obyčejné nepozornosti. Na zvládnutí krizových situací se dá do jisté míry připravit, ale i ten nejzkušenější řidič může být zaskočen. V takovém případě zbývá už jen zachovat chladnou hlavu a pokusit se si z karambolu odnést pokud možno co nejmenší následky a neohrozit ostatní.
Co se v autě může hodit?Staré lyžařské rukavice |