Lidovky.cz

Hybridní BMW má nižší spotřebu, sází ale především na výkon

Ekonomika

  12:39
Hybridní automobily jsou většinou vnímány jako vozy zaměřené především na snížení spotřeby paliva. Ve skutečnosti ale aplikace elektrického systému ke spalovacímu motoru (to je princip všech současných hybridních vozů) přináší zvýšení účinnosti automobilu jako celku.

BMW ActiveHybrid 7 foto: BMW

To znamená, že na jedné straně dochází ke snížení spotřeby, ale současně může hybridní systém také zvyšovat dynamický potenciál. A právě touto cestou se vydala se svými hybridy značka BMW.

Loni na podzim automobilka představila hned dvojici hybridních vozů. Jedná se o velké SUV ActiveHybrid X6 a luxusní limuzínu ActiveHybrid 7, které se liší uspořádáním hybridních systémů. Právě na prezentaci druhého ze zmiňovaných vozů byly pozvány také Lidové noviny.

Hybridní program BMW vzniká v rámci společného podniku s konkurenčním Mercedesem (koncern Daimler) a General Motors. Společnými silami automobilky vyvíjejí jednotlivé komponenty hybridních systémů, které následně samostatně aplikují ve svých produktech.

Elektromotor umístěný mezi přeplňovaným zážehovým osmiválcem a samočinnou převodovkou hybridního BMW řady 7má jen pomocnou funkci, což ostatně naznačuje i jeho výkon 25 koní. Potenciál zážehové jednotky čítá 449 k.

Interiér BMW ActiveHybrid 7

Elektromotor v modelu ActiveHybrid 7 tedy slouží především k tomu, aby pomohl regenerovat kinetickou energii a dále ji využít. Proto podle jízdní situace mění svoji činnost z asistenční v regenerační, v níž je při zpomalování schopen vyrábět elektřinu.

Hybridní verzi řady 7 BMW zaměřilo především komfortně, proto není vybavena například adaptivními stabilizátory nebo aktivním řízením, které posunují charakter standardních modelů spíše směrem ke sportovnosti.

Automobil se řídí podobně jako výchozí model 750i. Nárůst hmotnosti hybridní verze o 100 kg takřka nepoznáte. Asistenci elektromotoru lze v nízkých rychlostech zaznamenat hlavně díky jeho točivému momentu 210 N.m. Ve vysokých rychlostech je jeho pomoc neznatelná.

Naopak při brzdění si všimnete menší citlivosti chodu brzdového pedálu v počáteční fázi. Je způsobena rozdělování brždění mezi výrobu elektřiny a konvenční brzdovou soustavu. Překvapivě rychle si ale na chod pedálu zvyknete.

A spotřeba paliva? BMW uvádí pokles ve srovnání s typem 750i o 2 l/100 km na 9,4 l/100 km. Je ale otázkou, zda při ceně vozu přesahující 2,5 milionu má smysl rozdíl ve výši 60 korun na 100 km řešit. Během testovacích jízd v okolí Mnichova ukázal palubní počítač spotřebu 13,1 l/100 km.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.