Lidovky.cz

Nenasytná Čína skupuje drahá auta. Evropští prodejci hlásí: vyprodáno

Ekonomika

  9:43
PRAHA - Vyhlédli jste si drahé auto? Sehnat ho hned nemusí být snadné. Dražší automobily totiž na rozdíl od minulého roku na trhu nejsou. Německé značky BMW, Audi či Mercedes jsou schopné modely na míru vyrobit a dovézt nejdříve za čtvrt roku. Důvodem je narůstající poptávka a až neuvěřitelné prodeje automobilů do Číny.

Audi se Číňanům líbí. foto: Audi

Například prodejce Audi v Ostravě tvrdí, že na model A8 klienti čekají až tři a půl měsíce. "Je to nový model a nepočítali jsme s tím, že ho bude chtít tolik lidí najednou. Mysleli jsme, že se poptávka rozloží do celého roku,” vysvětluje.

LUXUSNÍ AUTA V ČR

Typ vozu    Počet prodejů
 Audi ALLROAD  57
 Audi A6  114
 Audi A8   19
 Audi Q5  179
 Audi Q7  103
 BMW 5  129
 BMW 7   43
 BMW X5  167
 BMW X6  128
 Jaguar XF   1
 Lexus LS   5
 Mercedes CLS   4
 Mercedes E  153
 Mercedes ML  64
 Mercedes R  18
 Mercedes S  37
Porsche CAYENNE  10

Zdroj: Svaz dovozců automobilů
Jde o prodej za 1. čtvrtletí 2010
Mercedesy třídy S na tom nejsou o moc lépe. "Nejste první, kdo se na ně ptá. Pokud si auto objednáte do začátku června, tak ho začnou vyrábět v srpnu a vy ho dostanete až v září," reagoval Filip Vaníček ze společnosti VSP Auto na Plzeňsku. Slíbit, že auto dodá do tří měsíců, odmítl i prodejce BMW z Prahy.

"Dodací doby se skutečně prodlužují, na některé populární modely musejí zákazníci čekat," připustil Jiří Jírovec, ředitel společnosti Invelt, která prodává vozy BMW. "Prodeje do Číny stouply asi o sto deset procent a výroba je limitovaná." A to i přesto, že továrny vyrábějí jako před krizí. Což je dobrá zpráva pro výrobce i dodavatele. 

Podle Daniela Haranta, manažera prodeje BMW Česká republika, má Čína ale jen dílčí vliv na čekací lhůtu. Prodeje podle něj stoupají celosvětově. Konkurenční Audi v poslední době registruje výrazný nárůst objednávek ve všech klíčových modelových řadách. 

Dosavadní prodeje a nové objednávky dražších automobilů převyšují původně plánované počty. Německé značky ale nemají důvod se znepokojovat. Situace jim vyhovuje daleko více než loňské pobídky k prodeji a tříměsíční čekací lhůtu nepovažují za nějak znepokojivou. Netrpěliví klienti totiž mohou zvolit skladový vůz.

"Nedá se říci, že bychom s tím měli nějaké problémy. Právě naopak. Jsme rádi, že po loňském roce, kdy pokles trhu prémiové značky dost zasáhl, se situace stabilizuje," reaguje Petr Neústupný, vedoucí českého zastoupení Audi.

Nedostatek vozů je problémem celosvětové distribuce. Systém plánovaní výrobních kapacit je nastaven tak, že každá země dostane tolik aut, kolik si jich nasmlouvala. Česká zastoupení německých značek tak zaskočily nečekaně dobré prodeje, které v současnosti zažívají.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.