Lidovky.cz

Mitsubishi v. Mitsubishi. Velký malý bratrovrah

Ekonomika

  14:01
Mitsubishi ASX je nové nejmenší SUV v nabídce japonské značky. Vzniklo poněkud nestandardně: vychází z většího modelu Outlander, s nímž má spoustu společného. A to až tolik, že by snadno mohlo ohrozit jeho pozici.

Mitsubishi ASX foto: Reprofoto

Stačí se podívat na čísla. Novinka značky Mitsubishi, která chce konkurovat kompaktním SUV jako Nissan Qashqai, má ve srovnání se svými konkurenty poněkud neobvyklé proporce. ASX totiž vychází z většího modelu Outlander, se kterým má společných nejen asi 70 procent dílů, ale také stejně dlouhý rozvor kol. Přitom je o 37 centimetrů kratší.

Technické parametry

Rozměry 4295x1770x1615 mm

Zavazadlový prostor 442 l

Hmotnost 1600 kg

Motor turbodiesel 4válec, 1,8 l

Výkon 110 kW (150 k)/4000 min-1

Toč. moment 300 N.m/2000 min-1

PROVOZNÍ VLASTNOSTI Zrychlení 0–100 km/h 10,0 s

Nejvyšší rychlost 198 km/h

Komb. spotřeba 5,7 l/100 km

Cena 599 900 Kč

Vzdálenost mezi koly je klíčem k prostornosti, na auto délkou srovnatelné s vozy nižší střední třídy až překvapivé. Do ASX se za sebe pohodlně posadí i dvoumetroví pasažéři. S přizpůsobivostí už je to trochu horší. Zadní sedačky jsou dělené jen na dva díly v poměru 60 ku 40, převoz delších předmětů se čtyřmi lidmi na palubě tak omezuje velikost otvoru pro převoz lyží. Posouvat sedadla jako v některých konkurentech nelze, jen sklopit jejich opěradla. Ta pak utvoří rovinu s vyšším dnem kufru, pod kterým se skrývá odkládací schránka o objemu 26 litrů. ASX nabízí variabilitu srovnatelnou spíš s hatchbacky. Nejspíš nejen z důvodu udržení ceny vozu na rozumné úrovni, ale také kvůli strategii: jinak by totiž zbylo jen málo důvodů, proč investovat minimálně sto tisíc korun navíc do většího a přizpůsobivějšího sourozence Outlander.

ASX ale přináší i několik technických novinek, dokonce světově unikátních. Tedy pokud jej pohání nový turbodiesel 1,8 litru, který má jako první v osobních autech variabilní časování i zdvih sacích ventilů a nízký kompresní poměr 14,9:1. Spotřebu s emisemi snižuje také do všech ASX standardně dodávaná trojice technologií zahrnující systém start-stop (zde nazvaný AS&G), rekuperaci kinetické energie při brždění pomocí akumulátoru a pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Zřejmě to funguje. Nafta z nádrže ubývá velmi pomalu, ani se stopadesátikoňovým motorem není problém jezdit pod šest litrů a přes sedm se dostane jen opravdu výjimečně. Motor je docela kultivovaný, jen pořádně ožívá až kolem dvou tisíc otáček.

Mitsubishi ASX si dokáže dobře poradit se špatnými silnicemi, ale na krátkých nerovnostech se od jeho zadní nápravy ozývá tlumený tlukot. Jinak je komfortní, ovšem ne za cenu ztráty jistoty při rychlé jízdě. Pochopitelně se v zatáčkách dost naklání, pohyby však zůstávají pod kontrolou. Mezi automobily kategorie SUV novinka vyniká také slušnou šestistupňovou převodovkou a přesným, dobře vyváženým řízením, jehož elektromechanický posilovač dokáže poslat do volantu alespoň nějaké informace. To už dnes nebývá samozřejmostí.

Mitsubishi nabízí verze s pohonem předních nebo všech kol (pracující ve třech režimech). Ten se hodí spíš k projetí horších cest, terénní vyjížďky omezuje podvozek jen 17 cm nad zemí. Cena ASX je vzhledem k výkonu skutečně dobrá.

Hodnocení

Za volantem *** 1/2
Rodina **** 1/2
cena *** 1/2

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.