Lidovky.cz

Jestli SUV, tak tohle. Porsche Cayenne jde dietou proti fyzice

Ekonomika

  14:03
Druhá generace Porsche Cayenne je rychlejší, úspornější a hlavně lehčí. Ve většině případů nepravdivý termín "sportovně-užitkové auto" v tomto případě skutečně platí. A občas až neuvěřitelně...

Nové Porsche Cayenne foto: Reprofoto

Populární kategorie SUV (sportovně-užitkové vozy) má již zažité, leč lživé pojmenování. Na terénně se tvářících autech s vysokým těžištěm a hmotností není nic sportovního ani užitkového, cement v nich nikdo vozit nejspíš nebude. Ale jsou rychlá a vejde se do nich dost zavazadel nebo třeba kola.

Když SUV před osmi lety představila značka Porsche, mezi jejími příznivci to vyvolalo takřka vzpouru. Velké auto, a navíc sourozenec VW Touareg! Ale brzy se z něj stal nejprodávanější model firmy, který ji také zachránil v dobách, kdy bojovala o přežití.

Technické parametry

Rozměry 4846x1939x1705 mm Zavazadlový prostor 670 l Hmotnost 2065 kg
Motor vidlicový 8válec, 4,8 l Výkon 294 kW (400 k)/6500 min-1
Toč. moment 500 Nm/3500 min-1
PROVOZNÍ VLASTNOSTI Zrychlení 0-100 km/h 5,9 s Nejvyšší rychlost 258 km/h Komb. spotřeba 10,5 l/100 km Cena 1 872 641 Kč při kurzu 25 EUR/CZK

Nyní je tu druhá generace Cayenne, opět technicky spřízněná s Touaregem. Poznat to ale není: Porsche má s Volkswagenem společné vlastně jen proporce, velkorysou prostornost a většinu techniky, která vidět není. Svébytná kabina Cayenne je krásně zpracovaná a vypadá opravdu luxusně - hliníkem ani kůží se nešetřilo. Jen orientace v mracích malých tlačítek vyžaduje trochu času.

Nejpřínosnější změna vidět není. Tou je snížení hmotnosti vozu téměř o dva metráky, především díky štědřejšímu použití hliníkových slitin. To znamená nižší spotřebu, vyšší výkony a hlavně lepší jízdní vlastnosti, které jeho řidiče zajímají nejvíce. Je to přeci Porsche, ne?

SUV svižné jako hatchback Auto dokáže až neuvěřitelně maskovat svoji váhu i rozměry. Tedy v případě, že připlatíte za aktivní stabilizátory, vzduchové odpružení a systém Porsche Torque Vectoring, který v zatáčkách přenáší více síly na vnější zadní kolo, čímž pomáhá autu zatáčet. Dohromady zhruba sto tisíc.

Za ně ovšem dostanete velké SUV, které úspěšně míchá komfort s vlastnostmi blízkými rychlým hatchbackům. V zatáčkách se téměř nenaklání a dokáže je prolétat neuvěřitelnými rychlostmi, tuhost vzduchového pérování přizpůsobíte stavu vozovky a v řízení najdete cit, kterým žádné jiné SUV nedisponuje.

Na jeho hmotnost, ač nižší a hlídanou skvělými brzdami, je však třeba myslet. Zvlášť když vůz pohání osmiválec. V nabídce je pět motorů, ale tenhle se jeví jako nejrozumnější. Čtyři stovky koní stačí k opravdu rychlému tempu. Nová osmistupňová převodovka skvěle spolupracuje, dokáže být komfortní i rychlá a v sekvenčním režimu sama nepřeřadí.

Spolu se systémem start-stop a nižší vahou má také dobrý vliv na spotřebu. Udávaných 10,5 l/100 km dosáhne Cayenne S leda tak v nedělní koloně, ale běžně s ním lze jezdit kolem dvanácti litrů. A to je bezkonkurenční hodnota.

Ono se celé Cayenne vlastně tak trochu vymyká. Možná je to příbuzný Volkswagenu, ale natolik vylepšený, že jde o svébytný vůz. Pokud vás baví řídit a nemáte jinou možnost než SUV, tohle jezdí nejlíp.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.