Lidovky.cz

Renault dává na vybranou: Luxus, nebo ostrá jízda

Ekonomika

  13:53
Sportovní divize téhle značky asi umí čarovat. Jak jsou běžné Renaulty průměrné, tak jsou jejich sportovní verze skvělé. To potvrzuje i nejrychlejší Mégane, který navíc nabízí možnost vybrat si za stejnou cenu ze dvou verzí.

Renault Mégane RS foto: Reprofoto

Takzvané "ostré hatchbacky" se obvykle prodávají v jediném provedení. Rychlé Renaulty ale poskytují větší výběr. K modelům ověnčeným zkratkou R. S. (Renault Sport) značka nabízí paket Cup (anglicky "pohár", odkaz na její okruhové závodní aktivity), zahrnující ještě tužší podvozek a další vyloženě sportovní výbavu. Nejdále v tomto pokročil Mégane R. S., který za stejnou cenu nabízí jak komfortně vybavenou standardní verzi, tak ostrou Cup bez koženého čalounění, navigace a dalšího vybavení, zato s tvrdším podvozkem, samosvorným diferenciálem a skořepinovými sedačkami.

Technické parametry

Rozměry 4299x1804x1423 mm Zavazadlový prostor 344 l Hmotnost 1462 kg
Motor přeplňovaný 4válec 2,0 l Výkon 184 kW (250 k)/5500 min-1
Toč. moment 340 N.m/3000 min-1

PROVOZNÍ VLASTNOSTI Zrychlení 0–100 km/h 6,1 s Nejvyšší rychlost 245 km/h Komb. spotřeba 8,4 l/100 km

Cena 749 900 Kč

Vyzkoušeli jsme obě. Nejlepší bude začít tím, co mají společného. Mégane R. S. pohání turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec s výkonem 250 koní. Jde o jeden z nejlepších motorů svého druhu. Na plynový pedál reaguje takřka okamžitě a jeho výkon jde snadno dávkovat. Navíc má sympaticky naštvaný, hrubý zvuk. Renault také zapracoval na své šestistupňové převodovce, která již nezadrhává při rychlejším řazení.

Cup vs. R. S. = pro každého něco
Nejlepší na rychlých Renaultech je ale to, jak obrovsky se liší od standardních verzí, ze kterých vycházejí. Brzdy R. S. nejsou příšerně přeposilované, lze je účinně dávkovat tak, jak potřebujete. Také řízení ztratilo svou gumovitost a přenáší i nějakou zpětnou vazbu, i když s rezervami.

Nejlepší je ale podvozek. Ten může za takřka nadpozemské schopnosti tohoto auta, které dokazuje, že po kvalitním odladění umí i vlečená zadní náprava předvést to, co vyspělejší víceprvkové zadní nápravy. Zprvu působí tvrdě, ale čím rychleji jedete, tím funguje lépe. Při pomalé jízdě na hrbolech poskakuje, při rychlé je kopíruje a na rozbité silnici dokáže zatáčky projíždět až neuvěřitelnými rychlostmi s neochvějnou stabilitou.

Takže jaké jsou rozdíly? Cup je tvrdší, ale při rychlé jízdě funguje ještě o trochu lépe. Zvládá obrovská boční přetížení a je více imunní vůči přesunům hmotnosti auta při rychlé jízdě. Až tak, že odpustí i mnoho řidičských chyb. Už komfortnější verze Mégane R. S. netrpí taháním za volant při přidání plynu v zatáčkách, Cup se "samosvorem" je ale plynulejší. Při rychlé jízdě na jakýchkoliv typech silnic dokáže být ještě lepší než již tak skvělá luxusnější verze.

Výběr je tedy jasný. Standardní Mégane R. S. je vynikající ostrý hatchback, ale daň za lepší schopnosti verze Cup není tak vysoká. Stojí za to si zvyknout na ještě tvrdší podvozek a oželet kožené sedačky a další výbavu. Nijak zásadní rozdíly to nejsou, i s komfortnějším R. S. budete velice rychlí. Ale jak se říká, když už, tak už...

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.