Lidovky.cz

Elektromobily míří do Česka, na jejich masové rozšíření si ale počkáme

Ekonomika

  22:02
PRAHA - Auta na elektřinu pomalu pronikají do Česka, Po českých silnicích nyní jezdí téměř 4,5 milionu aut. Pouhých osm z nich jsou elektromobily. Avšak již v příštím roce by měl počet těchto automobilů "nové generace" výrazně vzrůst. Přivézt je do Česka chtějí zejména velké energetické firmy. A o provádění podpůrného servisu se hlásí i další firmy.
Elektromobil (ilustrační foto)

Elektromobil (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Dominantní elektrárenská společnost na domácím trhu ČEZ chce do Česka v příštím roce dovézt kolem 20 elektromobilů. Ty by společnost chtěla nabídnout obchodním partnerům k testování. "Nejdále ve vyjednávání jsme s Peugeotem, ale když se ozve jiná automobilka, budeme vyjednávat i s ní," řekl mluvčí ČEZ Martin Pavlíček.

Elektromobil

Je automobil na elektrický pohon. Jako zdroj energie využívá obvykle akumulátor, který musí být před jízdou nabit a na jehož kapacitě závisí dojezdová vzdálenost elektromobilu.

Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností až 90 % oproti 30–40% účinnosti spalovacího motoru.

Elektromobily neprodukují svým provozem výfukové plyny a i se započítáním výroby elektrické energie je jejich bilance vlivu na životní prostředí obvykle lepší, než u automobilů se spalovacími motory.

Zdroj: Wikipedia
Kolem 25 elektromobilů Smart plánuje přivézt k testování do Česka i elektrárenská společnost E. ON. A pozadu nezůstane ani třetí velký hráč na trhu – Pražská energetika (PRE). Její plány s využitím elektromobilů jdou nejdále. Kromě testování by je chtěla zařadit i do vlastního vozového parku. "Naším záměrem je uvést do vozového parku elektromobily pro naše techniky, kteří jezdí instalovat a vyměňovat elektroměry po Praze," uvedl mluvčí PRE Petr Holubec.

"Naše auta za den najezdí po Praze 50 až 60 kilometrů. Na to zatím dojezd elektromobilů bohatě stačí," doplnil Holubec.

Malý dojezd elektromobilů a častá potřeba jejich znovunabíjení zatím omezuje širší využitelnost těchto ekologických vozů. Použitelné jsou tak v současnosti převážně pro firmy. "Potenciálními uživateli mohou být firmy jako například donášková služba, které zajišťují rozvoz po městě a mohou elektromobily dobíjet ve svých areálech," potvrzuje generální sekretář Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Čtěte také:


Dobíjení při nákupech
Ačkoliv k dobití elektromobilu stačí v podstatě jakákoliv zásuvka s proudem, vybudování dobíjecí sítě je jedním z předpokladů dalšího rozvoje elektromobilů. ČEZ již vyjednává o spolupráci při výstavbě dobíjecích stanic s několika partnery. "Momentálně kontaktujeme potenciální obchodní partnery v Praze a ptáme se jich, jestli u nich lze instalovat dobíjecí stanice," řekl Pavlíček. Mezi oslovenými jsou zejména obchodní řetězce. "Výhodou obchodních partnerů typu Tesco či IKEA by bylo, že uživatel nemusí při jízdě přemýšlet, jestli má maximálně dobito. Může zastavit a během půlhodinového nákupu dobíjet," vysvětlil Pavlíček.

Síť dobíjecích stanic pro elektromobily chtějí budovat i ostatní zájemci. Rakouská síť autoopraven Fastbox, která včera oznámila otevření pěti provozoven v Česku, uvedla, že u každé z nich bude i dobíjecí stanice pro elektromobily. Firma chce do deseti let otevřít zhruba 80 poboček na území Česka. Kromě dobíjení chce Fastbox elektromobily také prodávat i půjčovat. Společnost ABB zase včera přispěchala se zprávou, že v Česku představí nejmodernější rychlonabíjecí stanice pro elektromobily, které nabijí auto za pět minut. "Jedná se o špičkovou technologii vyráběnou ve Švýcarsku a na Novém Zélandu," uvedla mluvčí společnosti Lenka Šubrtová.

Nejoblíbenější alternativní vůz Toyota Prius, letos se ho od ledna do září prodalo 400 000 kusů po celém světě. Hybridní automobily Prius kombinují benzinový pohon s elektrickým, což umožňuje úsporu pohonných hmot. Další výhodou je například velmi tichý chod motoru.

Statistiky prodeje elektroaut

940 tisíc alternativních vozů se podle průzkumné firmy JD Power prodá po celem světě během roku 2010.
23 tisíc elektroaut se prodá podle JD Power v roce 2010.
500 tisíc elektroaut se podle JD Power prodá v roce 2015.
10 % bude podíl elektroaut
v roce 2020 podle šéfa Renaultu-Nissanu Carlose Ghosna.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.