Několik osvícenějších automobilek začalo poslední dobou své modely odlehčovat. Není divu, auta kvůli čím dál větším nárokům na komfortní a bezpečnostní výbavu zle ztěžkla. A nižší hmotnost přináší jen pozitiva. Lehčí auto je rychlejší a mrštnější než obtloustlé monstrum, ale také úspornější.
Prvním "odlehčeným" autem kategorie SUV (sportovněužitkový vůz) se stal Volkswagen Touareg ve své druhé generaci. Dříve téměř dvě a půl tuny vážící vůz to potřeboval. Nástupce je díky úpravám karoserie, novým izolačním materiálům a lehčímu podvozku i motorům o více než 200 kilogramů lehčí.
Na silnici je to znát. Touareg již netrpí jistou těžkopádností svého předchůdce. Ochotněji se vrhá do zatáček, ve kterých vydrží větší přetížení. Přitom zůstává příkladně stabilní i ve vysokých rychlostech.
Od vozu kategorie SUV nelze kvůli vyššímu těžišti ani stále značné hmotnosti (zhruba 2,2 tuny) čekat schopnosti běžných "nízkých" aut, nicméně ve své třídě patří Touareg mezi ta nejlepší.
Navíc dokáže být velmi pohodlný. Určitě v námi zkoušené verzi s příplatkovým vzduchovým pérováním schopným výborně pohlcovat nerovnosti silnic a nabízejícím výběr ze tří režimů: komfortního, normálního a sportovního pérování.
Nový Touareg se nabízí se čtyřmi motory. Tradičně nejpopulárnější bude šestiválcový třílitrový turbodiesel, v silnější verzi s výkonem 240 koní / 176 kW.
Uvnitř o něm není moc slyšet, typické naftové chrastění se ozve, jen když více šlápnete na plyn. S motorem skvěle spolupracuje nový osmistupňový automat, nabízející dlouhé převody pro dálniční rychlosti. Při rozvážné jízdě drží otáčky co nejníže, ale když je třeba, rychle se probere.
S velkým autem tak lze jezdit pod deset litrů na 100 kilometrů a při klidném tempu i kolem osmi.
Spotřebu nepatrně snižuje automatické vypínání motoru a opětovné startování při zastavení například na křižovatkách. To neobtěžuje, na rozdíl od spínací skříňky, v níž se klíček z nějakého záhadného důvodu otáčí oběma směry. Občas tak nastartujete a pak si motor omylem zhasnete.
Touareg byl již v předchozí generaci jedním z mála SUV, se kterým se šlo vydat i do terénu. To stále platí, jeho schopnosti mimo silnice většina majitelů asi ani nevyužije. Ale kdo chce víc, může si u verze 3,0 TDI připlatit za terénní paket.
HODNOCENÍZa volantem *** stupnice 1–5, kde 5 hvězdiček je nejvíc |
Snad to vadit nebude. Jinak je Touareg pěkně postavený, výtečně jezdící a lépe vybavený. Navíc se nesnaží tvářit agresivně. Má jen málo chyb, vyvinul se správným směrem.