Lidovky.cz

Srovnání ojetin za 200 tisíc: Octavia, Superb, Passat

Ekonomika

  11:50
PRAHA - Tuto otázku si položilo už více zájemců o koncernový vůz s turbodieselem pod kapotou: Zvolit Octavii, Superb, nebo Passat 1.9 TDI, když jsou za stejné peníze?

škoda, superb, volkswagen foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

Jednou z novinek letošního roku jsou na Autowebu srovnávací testy ojetin. Každý měsíc proti sobě postavíme vybrané vozy a budeme zjišťovat, který z nich je lepší. Budeme porovnávat konkrétní vozy, do celkového hodnocení ale promluví i výsledky daných modelů ve statistikách poruchovosti a bariérových zkouškách Euro NCAP.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Do prvního porovnání jsme vybrali automobily, mezi nimiž váhá řada motoristů, jež se do autobazaru vypraví s 200 000 Kč a otázkou: Zvolit Octavii druhé generace, prostornější Superb první řady, nebo mám snad sáhnout po Passatu, který se stal téměř ikonou? Pojďte s námi hledat odpověď na tuto nelehkou otázku.

Automobily poměří síly v několika disciplínách. Tři vozy, ale v každém kole jen jeden bod. Vozidlo s nevyšším bodovým ziskem v závěru testu vyhrává.​

1. SPOLEHLIVOST

Začneme porovnáním parametrů týkajících se zvolených modelů. První představuje spolehlivost. Budeme ji hodnotit na základě tabulek TÜV. Všechny tři testované vozy využívají techniku koncernu Volkswagen, některé problémy je tedy určitě budou spojovat. Najdou se ale i poruchy, které u soupeřů v tomto srovnání nenajdete, nebo se nevyskytují tak často.

V případě Škody Octavia II jsou to závady motoru 1.8 TSI – ten se do Superbu první řady a do Passatu s interním označením 3B3 (výroba mezi lety 2000 a 2005) nemontoval. Zejména Passat je pak znám vůlemi v přední hliníkové nápravě, jež je choulostivější. Superb využívá stejný podvozek, ale přišel na trh až v roce 2001 (Passat v roce 1996, facelift v roce 2000). Přední náprava byla vylepšena v roce 2002, což problémy zcela neodstranilo, životnost se ale prodloužila.

V letošních oficiálních tabulkách TÜV Škodu Superb nenajdeme. Důvodem je malá účast tohoto modelu na pravidelných kontrolách (minimum pro zařazení do přehledu je 10 000 vozů). Nám se však podařilo potřebná data získat. Můžeme tedy Superb porovnat se soupeři. Vzhledem ke stáří testovaných vozidel budeme hodnotit podle výsledků automobilů ve stáří 2-3, 4-5 a 6-7 let.

V kategorii nejmladších je jasně nejúspěšnější Škoda Octavia II s průměrem 5,2 % vážných závad na každých 100 vozů (Passat 3B3 se již navyráběl). Mezi staršími, tedy ve věku 4-5 let si taktéž nejlépe stojí Octavia s výsledkem 8,4 %. Mezi nejstaršími ji už nenajdeme (druhá generace se nevyráběla). Zde si nejlépe vede Škoda Superb s průměrem 11,44 % vážných závad.

Související články

Fabia, Octavia či Superb - jakou ojetou škodovku zvolit?
5 důvodů, proč nekupovat diesel
10 největších průšvihů roku 2010
5 osvědčených rad, jak snížit spotřebu
5 častých způsobů sezení za volantem - a proč jsou špatně

První kolo tedy dopadlo podle očekávání. Bod si připisuje konstrukčně nejmladší Škoda Octavia druhé generace. S výsledky Škody Superb v hodnocení TÜV Report vás podrobněji seznámíme v samostatném článku.

Průběžné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 1
Škoda Superb 1.9 TDI: 0
Volkswagen Passat 1.9 TDI: 0


2. BEZPEČNOST
Pro hodnocení bezpečnosti využijeme výsledky bariérových zkoušek Euro NCAP. Octavia II je absolvovala v roce 2004, Superb o rok dříve. Passat prošel tímto testem v roce 2001.

Všechny tři vozy dostaly za bezpečnost posádky při nárazu čtyři hvězdičky z pěti možných. Výsledek tedy dobrý, nikoli nejlepší. Je jasné, že se žádné K.O. nekoná a rozhodovat se bude na body. Nejméně jich vybojoval Superb – 26. O stupínek lepší byla Octavia II s 27 body a cenné vítězství patří Passatu za 28 bodů (nezaměňovat s vozem před modernizací s označením B4, ten dostal v roce 1997 jen tři hvězdičky za 19 bodů!).

Průběžné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 1
Škoda Superb 1.9 TDI: 0
Volkswagen Passat 1.9 TDI: 1


3. DESIGN
Někdo může namítat, že design nelze objektivně posuzovat. Vždyť každému se líbí něco jiného. Ano, je to tak, ale přesto lze tvary automobilu hodnotit. Můžeme se na ně podívat z hlediska módních trendů. Naším vítězem se v tomto případě stává Škoda Octavia II, která působí nejmoderněji. Zaoblené karoserie Superbu a Passatu rozhodně nevypadají špatně a nezapřou určitou nadčasovost, ale Octavia využívající i ostřejších hran je zkrátka víc in.

Totéž platí, pokud se podíváme do interiérů. Moderněji ztvárněná palubní deska v Octavii zkrátka vypadá lépe. Passat a Superb mají palubní desky téměř shodné.

Průběžné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 2
Škoda Superb 1.9 TDI: 0
Volkswagen Passat 1.9 TDI: 1



4. KOMFORT POSÁDKY

Nyní se zaměříme jak na prostornost interiérů, tak zavazadelníků. Zajímat nás bude také odpružení a v neposlední řadě komfortní výbava. To vše má vliv na pohodlí cestujících.

Pokud se zaměříme na prostor pro posádku, asi nikoho vítěz nepřekvapí. Jasně nejvíce totiž nabídne mladoboleslavský Superb. Zavazadelník má však největší Octavia, která nabídne objem 560 litrů. Navíc má výhodu i v karoserii typu liftback. Zadní výklopná stěna zajistí výrazně lepší přístup k přepravovaným věcem, než mohou poskytnout konkurenční sedany. Škoda Superb disponuje zavazadelníkem o objemu 462 litrů, Passat nabídne o 13 litrů více.

Všechny vozy zajistí dobrý komfort odpružení, i když Octavia má podvozek o něco tužší. Přesto není nepohodlná. Passat a Superb mají ale opravdu komfortní odpružení. Nejpohodlnější je v tomto směru Superb.

Všechny tři vozy mají klimatizaci, centrální zamykání nebo elektrické ovládání oken a zrcátek. Nechybí ani audio, i když v případě Passatu a Superbu už trochu zastaralé. Superb navíc nabídne vyhřívání sedadel. Především je ale nejprostornější a nejpohodlnější, zavazadelník sice nemá největší, ale rozhodně jej můžeme označit za dostatečný. Proto mu patří bod.

Průběžné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 2
Škoda Superb 1.9 TDI: 1
Volkswagen Passat 1.9 TDI: 1


5. POHONNÉ JEDNOTKY
Automobily pohánějí úsporné turbodiesely 1.9 TDI. V každém voze je však motor o jiném výkonu. Octavia má pod kapotou agregát disponující výkonem 77 kW. Ten jí zajistí dostatek sil, sportovce ale nečekejte. Pro běžnou jízdu bude tento motor naprosto perfektní i díky vysoké spolehlivosti – nepronásledují jej časté poruchy váhy vzduchu. Spotřeba nafty je sice o něco vyšší než tomu bylo u starších "té-dé-íček," ale i tak stále platí za nízkou.

Agregát 1.9 TDI/74 kW pohánějící Škodu Superb je úspornější, ale na velkou škodovku má už méně sil. Toto auto bude vyhovovat klidnějším řidičům, naším doporučením je ale hledat výkonnější motorizaci. Častěji se zde objevují potíže s váhou vzduchu.

Totéž platí i pro 1.9 TDI/96 kW, jež najdeme v testovaném Volkswagenu Passat. Přesně taková jednotka by slušela i Superbu. Passat je díky ní svižný a přitom úsporný. U motorů 1.9 TDI obecně, se mohou objevit i problémy s turbodmychadly, a to u vozů s vyšším počtem ujetých kilometrů. Agregát o výkonu 96 kW je ale náchylnější na problémy s dvouhmotovým setrvačníkem, který jak známo u koncernu VW nemá dlouhou životnost.

Každopádně z hlediska výkonu a spotřeby se nám nejvíce zamlouval motor v Passatu. Proto si Volkswagen připisuje další bod.

Průběžné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 2
Škoda Superb 1.9 TDI: 1
Volkswagen Passa 1.9 TDIt: 2


6. JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Měkce naladěné podvozky Superbu a Passatu zajistí posádce značný cestovní komfort, vzhledem ke svým rozměrům si vozy nevedou zle ani po stránce jízdních vlastností. Na menší a mrštnější Octavii ale stačit nemohou. Těží totiž z tužšího, nikoli nekomfortního odpružení, které jí zajistí výrazně lepší držení stopy v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru. Právem ji tedy patří bod.

 Průběžné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 3
Škoda Superb 1.9 TDI: 1
Volkswagen Passat 1.9 TDI: 2


7. CENA A VÝBAVA
Nejmladší z porovnávaných vozidel je Škoda Octavia, jež má v rodném listě zanesen rok 2005. Od té doby urazila podle počítadla ujeté vzdálenosti přes 157 000 kilometrů. Přesto je v dobrém stavu. Autobazar si ji cení na 189 000 korun.

Škoda Superb a Volkswagen Passat mají v technickém průkazu zapsán rok 2003. Superb ujel podle palubních přístrojů přes 185 000 km, Passat přes 168 000 km. Superb dostal v AAA AUTO cenovku 179 000 Kč, Passat přijde o 10 000 korun méně. Kromě sériově montovaného malého zpětného zrcátka na straně spolujezdce můžeme německému zástupci ještě vytknout drobnou vůli na čepu předního kola. Ten však není samostatně vyměnitelný.

Nejlevněji tedy vychází Škoda Superb, ale má za sebou největší porci ujetých kilometrů. Kromě opravdu drobných oděrek tzv. tescodent (mezi motoristy oblíbený výraz pro drobná poškození laku vznikající na parkovištích supermarketů), je v dobrém stavu. Z testovaných vozů navíc nabídne nejlepší výbavu včetně dvou sad kol (letní pneu na discích z lehké slitiny).

Poslední bod tohoto srovnávacího testu si tedy připisuje Škoda Superb a dotahuje se tak na Volkswagen Passat. Těsný jednobodový náskok zajistil vítězství Škodě Octavia druhé generace.

Konečné skóre

Škoda Octavia II 1.9 TDI: 3
Škoda Superb 1.9 TDI: 2
Volkswagen Passat 1.9 TDI: 2


Co na to Petr Vaněček, ředitel výkupu AAA AUTO
Tyto vozy jsou s turbodiesely velmi oblíbené. Jasně největší zájem je o domácí Škodu Octavia. S určitým odstupem za ní najdeme Passat a pak Superb.

Při výběru upřednostněte vozy s jasnou minulostí, nejlépe se servisní knížkou a doloženým kilometrovým proběhem. Motory 1.9 TDI mohou mít potíže s turbodmychadlem, děje se tak u vozidel s vysokým kilometrovým proběhem. I proto je dobré vyhnout se pořízení automobilu se stočeným tachometrem.

Superby častěji trápí nerovnoměrný brzdný účinek, také bývá horší stav brzdových hadic. Při kontrole na zvedáku je tedy stiskněte – jedině tak lze odhalit případné praskliny. Některé vozy mohou mít vůle na přední nápravě či v uložení zadní nápravy. Ještě častěji se tyto potíže objevují u konstrukčně shodného podvozku Passatu.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.