Lidovky.cz

Kradená auta mizí na Východě, byznys ovládají mezinárodní gangy

Ekonomika

  8:15
PRAHA - Krádeže aut v hlavním městě ovládají organizované gangy ze zemí bývalého Sovětského svazu. Luxusní vozy kradou na objednávku a nezastaví je ani nejmodernější zabezpečení.
Zloděj aut - ilustrační foto.

Zloděj aut - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Začíná to telefonátem z Kyjeva. "Máme objednávku na luxusní vůz BMW X5 černé barvy, v kůži, s automatickou převodovkou a nadstandardním vybavením," diktuje zadání boss zhruba třicetihlavého ruskojazyčného gangu. Za několik minut se dají do práce tři nezávisle na sobě pracující skupiny zlodějů ve Španělsku, Itálii a Česku. Kdo z nich první požadované auto objeví, má svolení ho ukrást.

Zloději aut se dají rozdělit do třech skupin

V Praze řádí jednak organizované gangy ze zemí bývalého Sovětského svazu, které se zaměřují na luxusní vozy.

Druhou skupinou zlodějů jsou narkomani, kteří potřebují auta k převozu drog a jejich distribuci. Těm na typu vozu nezáleží.

Třetím typem krádeží jsou akce jednotlivců, kteří kradou vozy na náhradní díly. Jejich cílem jsou především škodovky.

Uspěje skupina v Česku, z Kyjeva slyší očekávané "da" a začíná hon. Zloději jezdí za daným vozem den co den, jen aby se jim naskytla ideální příležitost. Lup je bleskový. Během necelé minuty zloději pomocí nejmodernějších počítačových zařízení odblokují zabezpečovací systém a s vozem odjíždějí z Prahy. "Auto poté nechají tři dny takzvaně vychladnout na smluveném místě. To kdyby v sobě mělo ukryto vyhledávací zařízení. Po uplynutí lhůty jsou si jisti, že ne, a pokračují v práci," popisuje další krok zlodějů Aleš Haisl, šéf speciálního oddělení pražské policie, které krádeže vozů vyšetřuje.

Po vychladnutí
Po "vychladnutí" zloději auto převezou na statek na venkově, kde mají ilegální dílnu. Tam mechanici autu změní identitu na jiný existující vůz stejného typu a čekají na pokyn bosse k převozu za hranice. Když přijde čas, s autem normálně odjedou na Ukrajinu, kde je vůz zhruba za třetinovou cenu prodán koncovému zákazníkovi.

Nejvíce kradené značky

Škoda Octavia, Volkswagen Passat a dražší typy značek Ford a Audi.

Scénář jako z akčního filmu je klasickou krádeží luxusního vozu v hlavním městě. Ilegální trh ovládly organizované bandy, jejichž rozbíjení je zdlouhavá a náročná práce. Popisovaný gang sledovala pražská kriminálka dva měsíce a zloději se mezitím zmocnili 38 aut. Všech třicet lidí (zloději, mechanici, řidiči i kápo) nakonec skončilo za mřížemi. Hlava gangu dostala 8 let, ostatní po pěti.

Mizí i levnější vozy, oblíbené jsou škodovky
Z ulic Prahy ale mizí i levnější vozy. Jejich zloději se nejčastěji rekrutují z řad narkomanů, kteří auta potřebují k převozu drog a jejich distribuci. V jejich spárech může skončit automobil prakticky jakékoli značky a typu. Je jim to jedno. A je tu ještě jedna skupina zlodějů: sólisti, kteří auta kradou výhradně na náhradní díly. Specializují se především na škodovky, které krátce po krádeži rozmontují do posledního šroubku. Díly poté končí na vrakovištích, která se o původ dílů nijak nezajímají.

Neutěšená situace se ale v Praze postupně zklidňuje. Zloději totiž odcházejí. Zlatým dolem je pro ně Německo a Rakousko, kde se kvůli otevřeným hranicím krade poměrně snadno a navíc je tam široký výběr luxusních značek. Počet ukradených aut tam za poslední léta vzrostl o 300 procent.

Počty ukradených aut

Loni ukradli zloději v hlavním městě 3335 aut. Počet odcizených vozů tak stále klesá. Například v roce 2004 to bylo 7317 případů. Praha ale stále zůstává regionem, kde je ročně ukradeno nejvíce vozů. Objasněnost krádeží vozů v Česku je okolo 20 procent.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.