Lidovky.cz

10 rad jak přežít první rok na silnici

Ekonomika

  12:43
Kvůli laxnímu a mnohdy neprofesionálnímu přístupu autoškol to u nás nemají začátečníci za volantem lehké. Jak se tedy první rok na silnici nezabít?
Řidič - ilustrační foto.

Řidič - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Problém je samozřejmě v autoškolách, protože český systém autoškol pouze chrlí další a další absolventy, aniž by žáci měli aspoň obecný přehled o skutečném dění na silnici. Nejen, že postrádají slušnou teoretickou přípravu, ale chybí jim především příprava praktická, která je naučí řešit krizové a nestandardní situace, k nimž dochází denně, minutu co minutu.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Problém je samozřejmě v penězích, protože tak komplexní výcvik, jaký mají třeba piloti dopravních letadel, by řidičák mnohonásobně prodražil. Přesto by aspoň základní osvěta, která by nového řidiče dostatečně připravila na provoz, neuškodila. Jak ale tedy přežít první krizový rok na silnici, když máte v kapse čerstvý řidičák?​

1. Jezděte se zkušeným kamarádem
Morální podpora od zkušenějšího řidiče je vždycky dobrá. Dodá vám potřebnou jistotu a pomůže vám s rychlým řešením nestandardní situace, například nuceným otáčením, odstavením porouchaného vozu nebo jen ve složitější špatně značené křižovatce. Než si pořádně zvyknete na specifika ovládání konkrétního vozu, mnohdy vám uniknou důležité věci (třeba značka "Stůj, dej přednost v jízdě!"). Pokud cítíte, že vás ovládání auta zaměstnává nadbytečně, pomůže vám i automaticklá převodovka.

2. Vybírejte si méně frekventované trasy
První týdny vám určitě pomůže, když opustíte ty nejfrekventovanější trasy v dopravní špičce a budete pravidelně jezdit stejnou trasu, byť třeba delší, ale s klidnějším provozem. Budete si cestu pamatovat, takže místo hledání odboček, křižovatek a vymýšlení, kdo má kdy přednost a kdy se dává blinkr na kruhovém objezdu, se vám procesy řízení auta zautomatizují. Důležité je nemyslet na to, že teď máte o 5 cm povolit spojku a teď zatočit o 30° volantem doprava. To se musí dít podvědomně samo.

3. Uvědomte si, že nejste mistr světa
Plno mladých začínající řidičů má příliš přebujelé ego a s čerstvým řidičákem nabydou dojmu, že v nich leží nevyužitý talent novodobého Schumachera. Jestli si ale včas neuvědomí opak, je už u maminčina na střechu obráceného Clia pozdě na zpytování svědomí... Poslouchejte proto jakoukoli kritiku a nemyslete si, že vy to děláte lépe. Doporučujeme navštívit pokročilou školu jízdy s velmi profesionálním přístupem.

4. Nechte si poradit
Snažte se najít informace o chování auta. Autoškola vám nevysvětlí, co auto dělá na limitu a proč má na mokru horší brzdnou dráhu než na suchu. Pokud vám profesionál v oboru tvrdí, že v autě sedíte špatně a že si máte narovnat sedačku a lépe chytit volant, je dobré se jeho radami řídit.

5. Navštivte školu smyku
Narozdíl od autoškol, kde se neseznámíte s chováním auta v limitních situacích, vás škola smyku na nenadálou ztrátu adheze připraví. Nevymlouvejte se, že nejezdíte tak rychle, abyste smyk nikdy nedostali. Nikdy nevíte, kdy pojedete v noci po neznámé a špatně značené silnici a přijedete k zatáčce, která bude mnohem utaženější, než si myslíte.

6. Přizpůsobte se rychlejšímu provozu
Dnešní provoz je nejen velmi hustý, ale také mnohem rychlejší než dřív. Nová auta jsou modernější a to je činí snáze ovladatelnými a pohodlnějšími i ve vyšších rychlostech. Díky širokým bezpečnostním asistentům a všemožným airbagům nabývají řidiči dojmu nezranitelnosti, takže si troufají na vyšší rychlosti než dříve. Rychlému provozu se budete muset přizpůsobit, nesnažte se ostatním vnucovat tempo, které je podle vás správné.

7. Kontrolujte své auto
Uvědomte si, že osobní automobil je věc, která podléha přirozenému opotřebení. Nejvíce samozřejmě trpí pneumatiky a brzdy, proto pravidelně kontrolujte stav těchto životně důležitých komponent. Tlak v pneumatikách kontrolujte aspoň jednou za měsíc a dávejte pozor na hloubku dezénu. Pneumatika je to jediné, co vás drží na silnici. ESP, ABS, EBD, DTC, quattro a další systémy nedokáží zázraky, pokud jezdíte na pět let staré sežmoulané levné čínské černé hmotě, která je vyrobena ze stlačené tmy.

8. Připravte se na zimu
Zimní období je velmi rizikové a dříve nebo později to přijde. Samozřejmostí jsou kvalitní zimní gumy, ale počítejte s tím, že budete muset změnit i styl jízdy. Pojedete výrazně pomaleji, proto vyjeďte s časovou rezervou, a snažte se jet maximálně plynule. Trhavé a cukavé pohyby snáze způsobí ztrátu adheze, jejíž limit je v zimě mnohem blíž než v teplém letním období.

9. Jezděte co nečastěji
Teoretická příprava ale nemá smysl, když nejezdíte a jen si o tom povídáte. Důležité je si do auta sednout a jezdit, i když nutně nemusíte. Jakmile máte čas, vezměte auto a jeďte prostě někam, ať sbíráte zkušenosti. Bez praktických dovedností z provozu lepším řidičem nebudete nikdy.

​10. Pracujte na sobě
Snažte se nezískat dojem, že "teď už je to dobré". Říci sám sobě, že "umím řídit" je ta nejhorší začátečnická chyba. Kdybychom všichni uměli řídit, nebyla by forumle 1 nebo rally tak prestižní motoristický sport. Závodění je sice něco trochu jiného, ale s jízdou po silnici má mnoho společného – profesionální závodníci jsou dobří proto, že umí bleskově reagovat na dění kolem sebe, umí ovládat své auto, zachovávají klid a soustředí se.

Více na autowebu:

Autor:
Témata: Auto, silnice, autoškola
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.