Lidovky.cz

Nový Sharan omládl. Je delší, širší a nižší

Ekonomika

  10:17
Lecjaký model od Volkswagenu prošel v posledních letech zásadní změnou, jen na jeden jako by se zapomnělo: velkoprostorový model Sharan. Patnáct let trvalo, než přijel nástupce. A je opravdu jiný.

Volkswagen Sharan foto: Volkswagen

U jiných automobilek by se za tu dobu nevyměnila jedna, ale dvě generace. Ovšem VW Sharan, který vstoupil na trh již v roce 1995, se dočkal jenom průběžných modernizačních úprav. Až loni přišel Volkswagen s opravdu novým Sharanem. A změn je spousta. Nové auto, o 22 cm delší než předchůdce, je širší, ale také nižší. Přestože se Sharan zvětšil, není těžší. Průměrně bylo ušetřeno 30 kg.

Volkswagen Sharan

Nové auto je promyšlenější. Má posuvné boční dveře, které nabízejí nejlepší přístup ve stísněných parkovacích prostorech. Základní Sharan je pětimístný, ale za příplatek VW nabízí verze pro 6 či 7 pasažérů s tím, že i na posledních sedadlech je dost místa pro dospělé. Všechny sedačky lze zaklopit do podlahy, takže vznikne rovnina a nad ní "jeskyně" o objemu až 2430 litrů. Prostřední sedačky lze nezávisle na sobě posouvat, přístup dozadu navíc ulehčuje zatažení za páku, po kterém je odklopíte jedním tahem. Opět za příplatek lze do roviny sklopit i sedadlo spolujezdce, což se hodí při převozu dlouhých nákladů. Na drobnosti čeká množství odkládacích schránek – majitelé vozu v nejvyšší výbavě jich budou mít přes třicet. A do posuvných bočních dveří se vejde i 1,5litrová PET lahev, což byl prý konstruktérský oříšek.

Volkswagen Sharan

bude téměř s jistotou nejslabší dvoulitrový turbodiesel 2,0 TDI s výkonem 140 koní. To sice nejsou nijak ohromující čísla, díky točivému momentu 320 Nmod 1750 otáček ale pružný motor Sharanu nabízí ucházející dynamiku. Doby rachtajících a vibrujících TDI jsou minulostí, motor v novém Sharanu téměř neuslyšíte – utlumení je vynikající. S motorem je spřažena přesná šestistupňová převodovka, ale lze si objednat také dvouspojkovou skříň DSG. To vše korunuje nízká spotřeba, průměr kolem šesti litrů na 100 kilometrů lze při klidné jízdě stlačit i níže.

Z volantu se toho ovšem moc nedozvíte, nějaké řidičské požitky nejsou u rodinných MPV prioritou. Přesto Sharan nejezdí špatně. Na silnici připomíná běžná "nízká" auta, jako řidič autobusu si v něm ale připadat nebudete. V zatáčkách se sice naklání, ale stabilitu neztrácí a umí dobře pohlcovat nerovnosti. Za své dobré jízdní vlastnosti vděčí i tuhé karoserii, v hojné míře využívající vysokopevnostních ocelí, takže se v rychle projížděných zatáčkách nekroutí a neotřásá. Jen škoda, že tlusté přední sloupky omezují výhled.

Volkswagen Sharan

Nový Sharan už také netrpí předražeností. Má rozumnou standardní výbavu a jeho ceny jsou o trochu nižší než u většiny konkurentů. Ovšem není těžké objednat si auto třeba za milion, příplatková výbava láká spoustou vymožeností – včetně pomocníka při parkování, kdy si auto najde dostatečný parkovací prostor a samo otáčí volantem při manévrování do něj. Umí to nejen podélně, ale i do příčných míst.

Nový Sharan toho ke kritice mnoho nenabízí. Možná jen unifikované tvary – snadno si jej spletete například s menším modelem Touran. Je takový chladně dokonalý. Svůj účel ale plní perfektně.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.