Lidovky.cz

Lexus CT 200h: Bezkonkurenční spotřeba

Ekonomika

  11:27
Lexus CT 200h je první vůz japonské značky, který míří do výnosné kategorie luxusních kompaktních aut. Může zde uspět s pohonem z Toyoty Prius?

Lexus CT 200h foto: Lexus

První malý Lexus není jiný jen na pohled. Luxusní značka koncernu Toyota se dávno před svými soky soustředila na hybridní pohon a nyní hraje vabank.

Novinka CT 200h se totiž prodává jen jako hybrid kombinující

Lexus CT 200h

Rozměry 4320x1765x1430 mm
Zavaz. prostor 345l
Hmotnost 1370kg
Motor záž. 4válec 1,8 l, elektrom.
Výkon 100 kW (136k)
Zrych. na 100 km/h 10,3 s
Nejvyšší rychl. 180km/h
Komb. spotřeba 3,8 l / 100km
Cena 699 000 Kč

benzinový čtyřválec 1,8 litru s elektromotorem. Celkový výkon automobilka vyčíslila na 100 kW/136 koní, což je stejná hodnota jako u Toyoty Prius. Z ní totiž Lexus CT 200h převzal pohonné ústrojí.

První dojmy jsou slibné. Usednete do perfektně zpracovaného interiéru, na sportovně nízkou sedačku a uchopíte volant, který skvěle padne do ruky. Zmáčknete startovací tlačítko, rozsvítí se přístroje, zařadíte D, a pokud je baterie nabitá, vůz se takřka neslyšně rozjede na elektrický pohon.

Ten může vystačit až do rychlosti 45 km/h, ale pokud se budete chtít dynamičtěji rozjet z křižovatky, naskočí spalovací motor.  To však neznamená, že by Lexus CT 200h ve městě nefungoval.

Lexus CT 200h - interiér

Naopak, právě zde dostojí slibům nízké spotřeby a emisí. Při citlivé práci s plynovým pedálem toho hodně ujede jen na tichý elektrický pohon. Pomocí speciálního režimu volitelného ovladačem převodovky lze také více využívat rekuperačního brždění nabíjejícího baterie a pak uspořenou energii využít. Tak se lze skutečně dostat na bezkonkurenční spotřebu kolem čtyř litrů na 100 kilometrů.

CT 200h funguje opačně než běžná auta: nejmenší žízeň má právě při popojíždění ve městě. Jakmile z něj vyjedete, počítejte se stále slušnou spotřebou kolem pěti nebo šesti litrů a na dálnici zhruba se sedmi. Na hladkých silnicích se drží skvěle, má velmi schopný podvozek, tuhou karoserii, nízké těžiště a dobré rozložení hmotnosti.

Lexus CT 200h

Jen si budete muset zvyknout na to, že jakoukoli vaši snahu o zrychlení drží převodovka s plynule měnitelným převodem v pásmu středních až vysokých otáček. Vůz tak není nijak svižný a moc nepomůže ani sportovní režim.

Jakmile se ale silnice zhorší, začne po ní auto nepříjemně poskakovat, zvláště když obouvá efektní velké ráfky.  A na městské dlažbě, na niž jsou hybridy hlavně určeny, vás pořádně vytřese.

Tohle auto je zkrátka trochu schizofrenik. Kde pohon CT 200h funguje nejlépe, tam je samotné auto nejhorší – a k využití schopného podvozku mu naopak chybí výkon. Lexus CT 200h je hezkou ukázkou moderní techniky, ale tak trochu neví, čím chce vlastně být.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.