Lidovky.cz

Koho musí porazit nová Škoda Citigo

Ekonomika

  10:10
Nejmenší hatchback VW Group má být jejím nejprodávanějším modelem. Jenže to platí pro celý svět. Jak to vypadá nás? Kdo jsou soupeři Citigo a jak si vedou?

Mladoboleslavská Škoda Auto začne v listopadu prodávat dosud utajovaný vůz Citigo, který se bude vyrábět v bratislavském závodě. foto: ČTK

Je snadné zapomenout, že nový model Škody u nás nemíří na nijak velký trh. Od ledna do září se v České Republice prodalo 2789 vozů segmentu A. To je pouze 2,19 procenta českého trhu s osobními auty (M1).

Pro nejpopulárnější segment B, supermini (v tomto ani jiném čísle nejsou zahrnuta SUV a MPV) s Fabií v čele, se přitom rozhodlo už přes 32 tisíc zákazníků. Co je horší, prodeje v segmentu A se u nás několik let snižují.

Mezi roky 2006 a 2008 kulminoval tržní podíl třídy u pěti procent a celkové prodeje byly nad šesti tisíci kusů (2008 dokonce nad sedmi). 17 689 octavií (opět 1-9/2011) a 11 857 fabií Citigo zřejmě nenapodobí.

Přestože Volkswagen Up a sesterské modely včetně Škody Citigo se u nás svému primárnímu cíli nepřiblíží, čeká je tu stejně tvrdá konkurence jako ve zbytku světa.

Malé hatchbacky musí porazit celou řadu renomovaných soupeřů. Mají šanci? Kdo jsou tito soupeři? Jak se prodávají a jaké mají slabé a silné stránky?

Fiat Panda

Fiat Panda

Malý italský stroj u nás letos ztratil dech. Přestože celkové prodeje dominují tabulkám, loňským patnácti stovkám se ani neblíží. V posledních měsících navíc Fiat Panda o pozici jedničky přišel.

Může za to nová konkurence, osm let starý Ital zůstává stejně dobrý, ale segment A udělal pořádný krok vpřed. Panda je dnes malá, a také její bohatě obložený, ale nekvalitní interiér přestal být atraktivní.

Vpředu drží Fiat nízká cena a snad i charakterní motory. Nic z toho brzy nemusí platit, na trh totiž míří nová větší a modernější Panda třetí generace. V té jsme zatím neseděli, ale jistě se pokusí škodovce zatopit.

  • Prodeje: 542 od ledna do září 2011 (z toho 48 v září)
Kia Picanto

Kia Picanto

Nikdy nebyla outsiderem třídy, ale teprve s novou generací vyšplhala na vrchol. Kia je u nás velmi populární značkou, a když před pár měsíci vyjela na trh s autem, které je možná nejlepší ve třídě, zákazníci reagovali velmi rychle. Picanto v posledních měsících ovládá segment A.

Má příjemný a prostorný interiér, dostatečně schopný motor i jisté jízdní vlastnosti. Navíc nepatří k nejdražším. Právě Kia Picanto, spojující prvotřídní schopnosti s moderním designem, je v současnosti nejnebezpečnějším soupeřem Škody Citigo.

  • Prodeje: 448 (68)
Peugeot 107, Toyota Aygo a Citroën C1

Toyota Aygo/Citroën C1/Peugeot 107

Po technické stránce se vozy z Kolína liší málo, není proto důvod psát o nich zvlášť. Všechny sdílí jednu chybu: vypadají lacinější než jsou. Stojí dost peněz, jenže uvnitř příliš nepřipomínají větší auta (na rozdíl od Picanta a Citigo).

Jsou navíc špatně odhlučněné. Neskrývaná konstrukční jednoduchost má své přednosti, Aygo, C1 i 107 jsou lehké a velmi prostorné. Benzínový tříválec Daihatsu patří k nejlepším motorům ve třídě.

Doplňuje ho výjimečně jistý podvozek, schopný bezpečně zkrotit karoserii i nad 150 kilometry v hodině (řada konkurentů podobných rychlostí ani nedosáhne). Jenže překvapivé schopnosti nevyniknou bez srovnání s konkurencí a na venek o sobě nedávají vědět.

Přestože se Aygo a jeho příbuzní mohou uživatelskou příjemností, rychlostí a jízdními vlastnostmi měřit s těmi nejlepšími, Škoda Citigo bude pravděpodobně stejně dobrá. Vypadá přitom lépe a nebude o nic dražší, takže z Kolína zkáza nepřijde.

  • Prodeje: 119/226/292 (15/22/21)
Chevrolet Spark

Chevrolet Spark

Propad prodejů v segmentu A dopadl na Chevrolet zvlášť tvrdě. Přestože to zní neuvěřitelně, skutečně laciná auta u nás vyšla z módy. Ještě nedávno byl Spark nejprodávanějším autem ve třídě, dnes mu patří až třetí příčka - počítáme-li kolínské trio zvlášť (což je fér).

Chevrolet, dřív Daewoo, má v segmentu mnoho fanoušků, starší Matiz se u nás prodával dobře. Jeho největším argumentem byla cenovka a Spark v nastoleném kurzu pokračuje (po krátkém experimentu s vyššími cenami). Je o poznání levnější než Picanto, s nímž dokáže hrát vyrovnanou partii vnitřním prostorem.

V jiných oblastech Chevrolet Spark na špici nepatří, jenže kombinace příznivé ceny, agresivního designu a slušného zástupu věrných z něj dělá silného hráče. Kvalitním modelům skupiny VW nebude přímým soupeřem, ale má velký potenciál.

  • Prodeje: 342 (34)
Hyundai i10

Hyundai i10

Přestože dnes zametá pole, ještě nedávno jezdil vpředu. Před příchodem nového Picanta se totiž Hyundai i10 právem řadil k těm nejlepším. Při zemi ho vždy držela vyšší cena - ne že by Kia stála méně, ale nabízí za 190 tisíc přeci jen víc pověstné dospělosti.

i10 nikdy nebyla číslem jedna, ale pravidelně okupovala třetí příčku za Pandou a Sparkem. Z propadu popularity Chevroletu dokázal Hyundai krátce těžit, ale letos se také on poroučel dolů.

Jinak schopné a příjemné auto možná dohnala léta, i10 je s námi už od roku 2007. Uvidíme co udělá s prodeji nedávný facelift, ale na vážné ohrožení pro Citigo to nevypadá - Hyundai chce příliš mnoho peněz za auto, které už není nejlepší.

  • Prodeje: 109 (12)
Renault Twingo

Renault Twingo

Problém Renaultu Twingo neumíme pojmenovat. Druhá generace českým zákazníkům možná prostě nesedla, nikdy se u nás neprodávala dobře. Faktem je, že Twingo nezaostává ani nevyniká, Renault si při jeho navrhování počínal až příliš opatrně.

Změní něco nedávný zevrubný facelift? Spíš ne. Twingo je podobně jako chystaná Panda malou neznámou segmentu A, na rozdíl od ní však vzhledem ke své minulosti Citigo pravděpodobně neohrozí.

  • Prodeje: 115 (9)

Možná ve výčtu postrádáte právě své auto. Těžko přehlédnutelným hráčem je také Suzuki Splash s letošním skóre 221 prodaných vozů. Nikdo v redakci s ním bohužel nejel.

S Fordem Ka jsme měli tu čest, je příjemně živý, jenže jeho podvozek má navzdory dobrému naladění jisté rezervy - podědil po dárcovské Pandě příliš krátké zdvihy - což plně nereflektuje cena. Za mizerně vybavenou základní verzi chce Ford 230 tisíc korun, víc než za nejlevnější Fiestu.

Je tedy jasné, proč se letos prodalo jen 55 aut. Fiat 500 na tom není se 78 kusy o moc lépe, ale to už jsme nejspíš dost daleko od cílové skupiny Citigo.

A co že to všechno znamená? Tak to neumí říct možná ani v Mladé Boleslavi. Zákazníci v ČR na domácí značku slyší, očekávání jsou proto vysoká. Problém je, že dokud se s novým hatchbackem nesvezeme, jde jen o teorie.

Pokud bude schopný jako Aygo nebo Picanto, může stát kolik chce. Stejně půjde na dračku. Mnozí zákazníci (soudě podle západní Evropy až dvacet procent) totiž konečně zjistí, že větší auto nepotřebují. V opačném případě dominance trhu nebude tak výrazná. Škoda u nás dlouhodobě ztrácí tržní podíl a v segmentu, kde dosud vůbec nepůsobila, ji nečeká lehký život.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.