Lidovky.cz

Nové BMW X5 M: Ztělesněná síla

Ekonomika

  7:00
BMW X5 M rozdělilo příznivce značky na dva tábory. Jedni jej nesnáší, protože M, znak sportovních BMW, podle nich na obra s pohonem všech kol nepatří. Druzí obdivují jeho schopnosti. Bude to těžké rozhodování...

Auta od sportovní divize značky BMW byla vždy výjimečná. Ta nejstarší se vyráběla ručně, téměř neměla konkurenci a vždy šlo o vozy s pohonem zadních kol. To je nyní minulostí. Téměř posvátný znak M se zjevil na obřím SUV s pohonem všech kol, které váží hodně přes dvě tuny...

BMW X5 M

BMW X5 M se svými schopnostmi netají. Má širší blatníky, bouli na kapotě, masivní přední nárazník s velkými vstupy vzduchu, obří kola a pokořeným obětem na cestu zatroubí čtveřice koncovek výfuků pod narostlým zadním nárazníkem. Uvnitř se toho zas tak moc nezměnilo, ale toho si možná ani nevšimnete – jen co zmáčknete startovací tlačítko, kabinu zaplní drsné zachraptění následované duněním, napovídajícím o síle motoru X5 M. Dvěma dvourotorovými turbodmychadly přeplňovaný osmiválec 4,4 litru produkuje 555 koní v šesti tisících otáčkách a maximální točivý moment 680 Nm od 1500 otáček. Tenhle obr zrychlí na stovku za 4,7 sekundy a dvojnásobnou rychlostí se budete řítit 16,9 vteřiny po startu.

Čísla mohou být jen čísla, jenže tenhle motor je opravdu brutální. Přidejte plyn v jakýchkoliv otáčkách, jakékoli rychlosti – a zatlačí vás do sedadel, prodleva turbodmychadel je téměř neznatelná. Pak je tu ještě malé tlačítko na volantu s písmenkem M v kroužku.

To spouští režim, který si můžete nastavit v palubním systému. Upravuje chování řízení, tuhost tlumičů, reakce motoru na plyn i rychlost šestistupňové, již tak bleskurychle řadící automatické převodovky, která v sekvenčním režimu sama nepřeřadí. A hlavně otevírá výfukové klapky. X5 M se probudí, zhlasití a při každém přeřazení odplivne nebo zaduní.
Krajina se začne rozmazávat ještě rychleji. Je to návykové, ještě že má tak dobré brzdy. O rychlosti X5 M nemůže být pochyb. Zaslouží si však znak M? Ano i ne, záleží na prioritách. Tohle auto dokáže být díky tuhé karoserii a chytrému pohonu všech kol s aktivním diferenciálem, posílajícím v zatáčkách více síly na vnější kolo, až neuvěřitelně rychlé i na okreskách, což zjistíte podle šílených čísel na tachometru. Je efektivní jako tank, udrží tempo i s mnohem lehčími sportovními auty, a to i v zatáčkách. Jenže hravost ani komunikativnost ostatních „emkových“ BMW nenabídne. Na hladkých silnicích funguje skvěle, ale po hrbolatých poskakuje a jinak precizní tužší řízení přenáší do volantu jen minimum informací. Nástroj pro náročné řidiče posunující limity svých schopností to není.

BMW dokázalo dostat z X5 až neuvěřitelné schopnosti, ale pokud chcete víc než rychlost a efektivitu, může vás zklamat. Jestli však toužíte po SUV prostornějším než Porsche Cayenne Turbo, které umí být až nadpozemsky rychlé, nic lepšího neseženete.

Autor:
Témata: Auto, BMW X5, BMW, YouTube
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.