Lidovky.cz

Abarthy, speciality z dřevěné bedny

Ekonomika

  10:28
Sportovní divize konvenčních značek dostaly nového konkurenta. Abarth, firma s dlouhou tradicí, slavná díky svým vyladěným fiatům, nabízí i unikátní možnosti...

Nový Abarth Punto Evo foto: Lidové noviny

Abarthy dorazily do Česka – letos tu slavná značka otevřela oficiální zastoupení. Její historie začala již na konci 40. let minulého století a se značkou Fiat je spjata od let padesátých.

Fiat ji nakonec také koupil, takže Abarthy jsou sportovními verzemi fiatů.
Nejrychleji jezdí Abarth Punto Evo esseesse. Nejde o sériovou verzi, sadu esseesse do aut nemontuje továrna, ale dodatečně servis. Zájemci mají dvě možnosti: pořídit si standardní verzi Abarth Punto Evo s výkonem 160 koní a pak kit přiobjednat (pokud je jejich auto méně než rok staré a má najeto do 20 000 kilometrů, prodlouží jim také úprava záruku o rok). Anebo ji mohou koupit s novým autem.

Sada dílů přijde v dřevěné bedně s logem škorpiona a nápisy Abarth. Uvnitř budou lepší brzdy, výfuk, tlumiče Koni, kratší pružiny snižující podvozek o dva centimetry, sportovní vzduchový filtr a o palec větší kola s pneumatikami. Celá sada vyjde na 97 800 korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Servis při montáži zásahem do řídicí jednotky motoru zvýší výkon vozu. Přeplňovaný motor 1,4 litru má pak výkon 180 koní při 5750 otáčkách a je pěkně divoký.
Jakmile ručička otáčkoměru mine dvojku, nadšeně zrychluje a po překonání 3500 otáček, kdy přichází maximální točivý moment 270 Nm, v němž chytnou saze. Na přidání plynu reaguje dychtivě a jeho nadšení doprovázené poctivým mechanickým zvukem je čím dál lepší, dokud jej v asi 6500 otáčkách nezastaví omezovač. Nesmíte však předtím zapomenout přepnout páčku na středové konzole. Ta spouští režimy Normal nebo Sport.

Abarth má totiž dvě tváře: komfortní, skoro až ospalou, a sportovní, kdy se změní odezva na plynový pedál, tuhost řízení a nastavení trakční kontroly. Prcek zdivočí, začne odplivávat a lépe zatáčet. Se sportovním režimem se totiž aktivuje elektronická náhražka samosvorného diferenciálu, přibrzďující v zatáčkách vnitřní přední kolo.

Funguje to výborně, takže budete rádi, že si auto pamatuje poslední zvolený režim i po dalším nastartování. Díky elektronickému „pseudodiferenciálu“ Abarth skvěle přilne v zatáčkách a také skvěle odolává nedotáčivosti.

S Abarthem esseesse může být vynikající zábava, úplně dokonalý ale bohužel není.
Šestistupňová manuální převodovka je trochu „gumová“, brzdy jsou příliš jedovaté a řízení, ač pěkně vyvážené a nadšeně reagující, má trochu umělou zpětnou vazbu elektrického posilovače. Celé to působí příliš „elektronicky“.

Navíc stabilizační systém nejde zcela vypnout – proč u takovéhoto vozu?
Přesto tenhle model dává smysl, a to nejen kvůli slušné ceně a štědré výbavě. Dokáže být příjemně komfortní společník na každý den a hlavně má vlastní charakter. Zkrátka originální alternativa k běžným ostrým hatchbackům.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.