Lidovky.cz

Nové Audi Q3: Miniaturizace luxusu

Ekonomika

  8:39
Nové Audi Q3 je natolik kompaktní SUV, že se až blíží hatchbackům typu VW Golf. V některých ohledech je to výhoda, v jiných ne. Má smysl si za něj připlatit?

Značka Audi tvrdí, že její novinka Q3, „prémiové SUV v kompaktní formě“, zakládá nový „tržní segment“. Jako by v Audi zapomněli na své jediné přímé konkurenty BMW X1 a Range Rover Evoque.

Audi Q3 používá stejné technické základy jako koncernový příbuzný Volkswagen Tiguan a vyrábí se ve španělské továrně další koncernové značky Seat. Místo výroby by mohlo vyvolat jisté pochybnosti u zájemců o produkt vyhlášené německé automobilky, ale kdo o tomto faktu neví, nic nepozná. Za tak kvalitní interiér by se nemuselo stydět ani o třídu větší Audi. Když si připlatíte za světelný paket, budou vám v noci tlumeně svítit i obroučky reproduktorů. Jen to ovládání klimatizace, převzaté z modelu A3, je přežité. Otočný ovladač by fungoval lépe než „klikání“ po půlstupních.

Audi Q3

Audi Q3 vypadá zajímavě a sebevědomě, ale překvapí vás, jak je malé. Jeho interiér čtyři dospělé pobere, svou prostorností však připomíná spíš hatchbacky. Vzadu moc místa není a vyšší osoby budou mít těsno pod střechou. Delší řidiči nechť se vyhnou střešnímu oknu, ubírajícímu cenné centimetry nad hlavou, která se pak bude dotýkat stropu.

Ani kufr s vysokým dnem není prostorový zázrak, udávaný objem 460 litrů se počítá až pod střechu. Má to ale logiku, kdyby Audi Q3 nabídlo spoustu prostoru na kompaktním půdorysu, nebyl by důvod připlácet si za dražší model Q5.  Audi Q3 připomíná hatchbacky i tím, jak jezdí. Chová se velmi sebejistě, obratně a mrštně. Neplave jako většina SUV, své vyšší těžiště maskuje dokonale. Podvozek má trochu tvrdší, ale ne přehnaně.

Přesto nedokáže odizolovat přenos rázů od největších nerovností do kabiny. Vysoké rychlosti zvládá i na rozbitých silnicích, ale zábavné zrovna není. Viníkem je řízení s elektrickým posilovačem, které je precizní, ale syntetické, bez citu.

Audi Q3

Audi Q3 pohání jen přeplňované dvoulitry s přímým vstřikováním, naftové i benzinové. Zkoušené auto mělo silnější turbodiesel produkující 177 koní a 380 Nm od 1750 otáček, spřažený výhradně se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Pružný motor má spoustu síly, je skvěle odhlučněný a při rozvážné jízdě dokáže jezdit i pod 6 litrů na 100 kilometrů. Převodovka umí řadit rychle a hladce, ale ve standardním režimu drží motor v co nejnižších otáčkách, kde až nepříjemně duní. Otravné jsou projevy systému stop-start, vypínajícího motor po zastavení – po nastartování autem otřese a naruší jinak příjemnou jízdu.

Q3 se honosí nápisem Quattro, ve skutečnosti ale pohon všech kol obstarává mezinápravová spojka Haldex.  Nevadí, systém funguje rychle a hladce. Do terénu s Q3 stejně nikdo jezdit nebude, tam by jej zradila již výška podvozku – pouhých 17 centimetrů nad zemí.  Audi Q3 je velice schopné, ale ne výjimečné. Nestojí zrovna málo a není o mnoho praktičtější než hatchback. Novou kategorii jistě nezaložilo, ale jeho potenciální zákazníky bude mnohem spíš zajímat to, že dobře vypadá.

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.