Lidovky.cz

BMW řady 1: S dobou, ale po svém

Ekonomika

  7:00
BMW řady 1 se změnilo. Nyní láká technickými hračkami, novými možnostmi individualizace a chce být ekologické. Dospělo, ale nevytratily se z něj ty správné geny?

BMW řady 1, generace F20 foto: BMW

Nejmenší novodobé BMW je originál, jediné auto nižší střední třídy s pohonem zadních kol. Tato koncepce má své výhody i nevýhody. Dřívější řada 1 skvěle jezdila, ale bylo v ní málo místa. To by se s druhou generací F20 mělo zlepšit.

Nejspíš proto nový model vyrostl – na délku o více než 8 cm. O tři centimetry se protáhl také rozvor náprav, takže se na zadní sedadla vejdou i průměrně vzrostlí dospělí. Sice „tak akorát“, ale je znát, že se v BMW snažili.

Nová „jednička“ uvnitř vypadá mnohem lépe, přitom si zachovala své podstatné vlastnosti: interiér zůstal orientovaný na řidiče, za volantem si najde optimální pozici kdokoliv a vůz nabízí více prostoru pro odložení drobností i větší kufr. Zadní sedačky mohou být nyní za příplatek rozdělené v poměru 40:20:40, dlouhé předměty tak lze převézt i ve čtyřech.

BMW řady 1, generace F20

BMW se ale hlavně snaží propagovat možnosti přizpůsobení nové řady 1. Za stejných 47 900 Kč nabízí pakety výbav Sport nebo Urban, tedy sportovní a řekněme „trendy“, lišící se vizáží i výbavou.

Nová řada 1 se chce stát nejekologičtějším autem své třídy. Používá jen přeplňované motory, údajně silnější a úspornější. Model BMW 118i s výkonem 170 koní a maximálním točivým momentem 250 Nm od 1500 otáček má dvoukomorové turbodmychadlo, díky němuž motor živě reaguje téměř bez prodlevy a je silný už v nízkých otáčkách. Dobře si s ním rozumí příplatková osmistupňová automatická převodovka, u tak malého auta unikát. Řadí hladce i rychle a snaží se motor co nejméně vytáčet. Tohle auto dokáže jezdit i na příděl pohybující se kolem šesti litrů na 100 km.

Převlečený "sporťák"

Na efektivitě novinky se podílejí také vyspělé technologie, převzaté z větších BMW. Rekuperuje brzdnou energii, má – poněkud otravný – systém stop-start a režimy nastavení vozu ovlivňující reakce na plyn, automat, posilovač řízení i příplatkové adaptivní tlumiče. Komfortní a sportovní mód doplnil hospodárný „Eco Pro“. Ten navíc radí, jak řadit, zapne úspornější mód klimatizace a ukáže bonusové kilometry dojezdu, které díky němu řidič ušetřil.

BMW řady 1, generace F20

Nezapomnělo se ale na to, čím „jednička“ vždy vynikala – vlastnostmi převlečeného sporťáku? Vypadá to, že ne.

Stále je to auto perfektně stabilní, mrštné i vyvážené v zatáčkách. Chová se spíš jako BMW řady 3 než jeho konkurenti s pohonem předních kol. Navíc nyní umí lépe tlumit nerovnosti. Obětí honu za co nejnižší normovanou spotřebou se stal původní citlivý hydraulický posilovač, ale i ten nový, elektrický, patří mezi nejlepší. Reklamy BMW budou vyzdvihovat možnosti individualizace, propojení s chytrými telefony a internetem.

Důležitější je, že se BMW řady 1 nevzdálilo své podstatě. Trochu odtažitější a v některých verzích snad až příliš „metrosexuální“, ale pořád nejlépe jezdící auto své třídy.

Autor:
Témata: Auto, BMW
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.