Lidovky.cz

Retro: Mercedes Benz CL 65 AMG

Ekonomika

  7:00
Tohle je nová vlajková loď Mercedesu. Potřebujete luxus ? Pak je přímo pro vás. Zdá se vám, že už jste tohle AMG někde viděli? Možná si ho pletete s CL 63 AMG, ale tohle je šedesát pětka. Rozdíl dvou čísel je ovšem monumentální: místo úctyhodného osmiválce o objemu 6,3 litru a výkonu usmolených 525 koní najdete pod touhle kapotou predátorský dvanáctiválec.

Retro: Mercedes Benz CL 65 AMG foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

Má sice menší objem, „jen“ šest litrů, ale zato vám poskytne 612 koní a hezky kulaťoučkých 1000 Nm točivého momentu na hraní. Je to ten samý motor, který pohání exkluzivní S 65 AMG aSL 65 AMG.

V tomhle kupé s dvacetipalcovými kovanými koly a podvozkem AMG Active Body Control , dovoluje majiteli zažít ohromující akceleraci na stovku za 4,4 sekundy a na 200 km/h za 13,3 sekundy. Na elektronicky omezených 250 km/h jste zkrátka dřív, než stačíte říct „vidlicový dvanáctiválec“. Pokud vám přetížení dělá dobře, zkuste si pohrát s brzdami AMG, které CL ze stovky zastaví na drtivých 35,6 metrech. To znamená maximální zpomalení 11,1 m/s2.

ČTĚTE TAKÉ:

Vraťme se ale ještě jednou k motoru, přeplňovanému dvojicí turbodmychadel. Jeho maximální výkon je k dispozici v rozmezí 4800 – 5100 ot./min., zatímco maximum točivého momentu od 2000 do 4000 otáček. Abychom nezapomněli – těch 1000 Nm není skutečné maximum, je to hodnota, kterou motoru dovolí elektronický omezovač.

U AMG se zřejmě rozhodli, že víc než 1000 Nm už by na pohonné ústrojí bylo opravdu příliš. Upřímně řečeno, už nějakých 700 Nm se bez pomoci elektroniky v podstatě nedá přenést na asfalt (pokud ovšem mezi vaše koníčky nepatří kreslení gumových abstraktních čmáranic na velká asfaltová „plátna“), takže to bereme spíš jako pokus usnadnit práci motoristickým novinářům. Tisícovka se zkrátka dobře pamatuje.

Přestože na motoru najdete prvky převzaté přímo z ostré okruhové techniky, jako například chladící systém s obrovským chladičem a tepelným výměníkem vzduch/voda, chlapci z motorárny si dali záležet, aby to nebyl závodní motor, se kterým se jinak nedá moc žít. Dvanáctiválec se proto cítí ve své kůži i při majestátním a rozvážném tempu, které bude bezpochyby v jízdním stylů majitelů převládat. Už se ovšem nemůžeme dočkat, až na vlastní uši uslyšíme speciálně laděný nerezový výfuk. Moc dobře víme, že akustiku u AMG opravdu umí a jejich schopnost zkombinovat rachot hot-rodů s evropskou kultivovaností prostě stojí za poslech.

Pokud pro vás i to nejsilnější kupé od Mercedesu pořád ještě není nic zvláštního, poslechněte si tohle: Mercedes a AMG už spolupracují čtyři desetiletí a u této příležitosti připravili zvláštní edici nejsilnějšího kupé. Modelů  CL 65 AMG 40th Anniversary Edition vznikne pouhá čtyřicítka, takže o exkluzivitu je bezezbytku postaráno. Hlavním lákadlem speciální verze bude nový lak Alubeam, který byl dosud k vidění jen na ručně montovaných konceptech Mercedesu.

Zapojte se do diskuze! Nově přes SMS

Automobilka tvrdí, že díky nové technologii se lak podobá tekutému kovu. Má totiž pigmenty o rozměru pouhých 30 až 50 nanometrů, zatímco běžné laky mají zrno velikosti 100 až 300 nanometrů. Přes vzácný kabát je pochopitelně nataženo ještě několik vrstev kvalitního čirého laku, takže to bezpochyby bude úchvatný pohled.

Také uvnitř najdete spoustu specialit. Od dvoutónového čalounění Exclusive Passion z kůže Nappa a barevně sladěného stropního čalounění z Alcantary s diamantovou strukturou, až po detaily z pravého karbonu, všechno na vás dýchne naprostým luxusem a pohrdavým odmítáním střídmosti. Abyste náhodou nezapomněli, v jak vzácném kousku jedete, kousek od ovladače systému Comand najdete plaketu s nápisem „ONE OUT OF 40“ (jedno ze čtyřiceti).

Autoři:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.