Lidovky.cz

Mini John Cooper Works Coupé: Na velikosti nezáleží

Ekonomika

  7:00
Mini John Cooper Works Coupé má složité jméno, ale přímočarou povahu. Nejrychlejší kupé odvozené od Mini je trochu ztřeštěné, ale taky má hlavně pobavit. A to se mu daří víc než dobře.

Mini John Cooper Works Coupé foto: Jan Stacha

Pátý model značky Mini není pro introverty.
Pozornost na sebe strhává již svými tvary, pro kupé netypickými. Je to spíš nepatrně delší a nižší Mini s vyššími boky a originální nízkou střechou.
Coupé je praktičtější, než vypadá. Víceméně nepoužitelné zadní sedačky chybí, nahradil je šikovný odkládací prostor před příčkou vyztužující karoserii, která má průvlak propojující kabinu s paradoxně největším kufrem ze všech Mini, vyjma narostlého modelu Countryman.

V kupé tak odvezete i snowboard.
Kabina je stejná jako v hatchbacku, typické prvky jako obří tachometr uprostřed nebo „letecké“ páčky jí zůstaly. Na umístění některých ovladačů je ale třeba si zvyknout a dozadu moc vidět není, zvláště když se v rychlosti 80 km/h automaticky vysune zadní přítlačné křídlo. Ovládání auta je ale řešené bez kompromisů, vždyť značka Mini je součástí BMW. Volant lehkého řízení padne do ruky, s perfektně rozmístěnými pedály jsou meziplyny přirozené a také řadicí páka funguje dobře.

Mini John Cooper

Rozměry  3734x1683x1384 mm 
Zavaz. prostor  280 l
Hmotnost 1240 kg
Motor přeplň. záž. 4válec, 1,6 l
Výkon 155 kW (211 k)
Zrych. na 100 km/h 6,4 s
Nejvyšší rychlost 240 km/h
Komb. spotřeba 7,1 l / 100 km
Cena 785 000 Kč

Mini Coupé by se svým chováním mělo co nejvíce blížit motokáře. To sedí, zvláště pro ospoilerovanou verzi JCWs ještě tvrdším podvozkem. Stejný přeplňovaný čtyřválec 1,6 litru jako v ostatních nejrychlejších Mini i zde produkuje 211 koní a zarputile táhne již pod dvěma tisíci otáčkami; maximální točivý moment 260 Nm plně nastupuje již v 1850 otáčkách a trvá až do 5600 otáček. Sešlápnutí plynového pedálu k zemi jej na několik sekund zvýší o dalších 20 Nm. Turbo má navíc minimální prodlevu, takže miniaturní kupé jede jako ďas.

Když pak zmáčknete tlačítko s nápisem„Sport“, syrový zvuk i reakce na plyn zdivočí do míry hraničící s posedlostí.  V zatáčkách je třeba používat pravý pedál s citem a držet pevně volant. Nudit se v něm určitě nebudete, spíš bláznivě smát. Tak jako jen v málo vozech.

Mini John Cooper Works Coupé

Tohle auto je divoké a vyžaduje pevnou ruku. Má rádo agresivní jízdu a v zatáčkách se po povolení plynového pedálu rádo trochu sklouzne bokem, ale jinak dokáže díky elektronické náhražce samosvorného diferenciálu vykroužit zatáčky i ve velmi odvážných rychlostech.

Má totiž vyspělý podvozek, dobré rozložení hmotnosti a tuhou karoserii. Téměř se nenaklání a řidiči dá vědět, co se právě děje, jen podvozek je na naše rozbité silnice možná až moc tvrdý. Ne že by s nimi ztrácel kontakt a poskakoval, odskáče si to spíš posádka. Pokud máte problémy se zády, poohlédněte se spíše po méně extrémní verzi Cooper S, o celých 160 000 korun levnější. V ní však nenajdete tlačítko „Sport“...
Téměř to samé by se dalo napsat o hatchbacku Mini JCW, který stojí o 45 tisíc korun méně. Verze kupé by se mohla lišit víc. Na druhou stranu, nic podobně bláznivého nepořídíte.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.