Japonská značka Subaru šla vždy vlastní cestou. Drží se plochých motorů boxer s nízkým těžištěm, stálého pohonu všech kol a také jistých zvláštností v nabídce. K nim patří i novinka XV. Nejde však o přímého nástupce dřívějšího modelu Impreza XV. Nové XV má konečně zvýšený podvozek a vůbec míří výš – má se stát alternativou kategorie SUV. Ta je stále populárnější: Lidé si SUV kupují hlavně kvůli výhledu z vyšší kabiny a pocitu bezpečí nebo praktičnosti, nikoli kvůli „terénním“ schopnostem.
Subaru XV na to jde opačně. Je to hatchback, který ale výborně funguje i mimo hladké silnice. Jeho podvozek 22 centimetrů nad zemí i permanentní pohon všech kol mu většina SUV může jen závidět. V terénu by za sebou mohl nechat i zakladatele kategorie zvýšených aut, Outback, a svou světlou výškou o půl centimetru překoná i SUV Subaru Forester.
Svérázný model XV má navíc nalákat i ty, kteří o Subaru dříve neuvažovali. Třeba kvalitnějším interiérem, ve kterém se objevily už i měkčené plasty. Sedí se v něm stejně jako v hatchbacku, ale výše a je taky dostatečně prostorný.
SUV ovšem stále nabízejí více místa nad hlavami pasažérů a větší kufr. Ten v modelu XV má vysoké dno, jeho objem je srovnatelný spíše s kufry hatchbacků nižší střední třídy. A rezervu, která by se u auta stavěného i na terén mohla velmi hodit, nahradila jen opravná sada.
Subaru XVRozměry 4450x1780x1570 mm |
Hatchbackům se XV blíží také svým chováním. Vyšší stavbu vozu vyrovnává nízké těžiště plochého motoru, a tak jezdí stejně jistě i stabilně jako ta „nízká“. V zatáčce se nakloní, ale sveřepě odolává odstředivým silám a sedí v rychlostech, ve kterých by se SUV už poroučela. Až neuvěřitelně dobře funguje na rozbitých silnicích. Nerovnosti, jež dokáže výtečně odfiltrovat, na něj téměř nemají vliv. Právě v těchto situacích se projeví tuhá karoserie i robustnost XV. Škoda že stabilizační systém nelze zcela vypnout jako dříve a řízení s elektronickým posilovačem komunikuje jen střídmě.
Zkoušené auto trochu podrážela úsporná kombinace nejslabšího benzinového motoru 1,6 litru s automatickou převodovkou CVT, plynule měnící svůj převod. Ta má trochu zpomalené reakce a její chování nelze ovlivnit. Sportovní ani sekvenční režim nemá, řadicími pádly pod volantem je vybavena jen o dvacet tisíc korun dražší XV s dvoulitrovým motorem.
Klidným řidičům by však tahle verze mohla vyhovovat. Je to jedno z mála aut, které umí jezdit za příděl paliva udávaný v technických parametrech – na auto se stálým pohonem všech kol vynikající výsledek. Přímého konkurenta ostatně ani nemá, rivala kombinujícího tak malý motor s pohonem všech kol a automatickou převodovkou nikdo jiný nenabízí.
Největším handicapem XV by nakonec mohly být spíš ambiciózní ceny, srovnatelné s přeci jen většími SUV. Má slušnou komfortní i bezpečnostní výbavu, ale pořád je to „jen“ hatchback. Byť toho víc vydrží.