Lidovky.cz

Elektromobily neuspěly tak, jak si prodejci představovali

Ekonomika

  7:00
ŽENEVA - Světové automobilky se pomalu probírají ze snů o pohonu automobilů na elektřinu a zkoumají raději jiné alternativy jako vodíkové články nebo další úspory paliva ve spalovacích motorech.

V Praze je nová dobíjecí stanice elektromobilů. foto: ČTK

Začíná jim být jasné, že se samotnými elektromobily, které zřejmě nemají šanci získat dostatek zákazníků, budoucí drakonické emisní limity Evropské unie nesplní. Napsala to agentura Reuters v rámci zpravodajství z ženevského autosalonu.

Automobilky působící na evropském trhu vesměs směřují ke splnění postupného cíle snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Pokud však mají dosáhnout cíle 95 gramů do roku 2020 a pravděpodobně ještě tvrdších norem poté, bude to od nich vyžadovat razantní kroky a rozsáhlé investice do vývoje. Technologie elektromobilů, jejímž problémem je malá kapacita baterie v poměru k hmotnosti, je podle řady hlasů do budoucna beznadějná.

Elektromobil Nissan Leaf 'tankuje' v dobíjecí stanici

"Bateriová technologie nebyla schopna vyřešit století starý problém příliš vysoké hmotnosti a omezené schopnosti dojezdu," shrnul problém elektromobilů expert na automobilové technologie Arthur Wheaton z Cornellovy univerzity v USA. "Z tradiční technologie už nejsme schopni dostat to, co potřebujeme. Čekáme tak rozchod s minulostí," řekl Reuters šéf inovací ve francouzském Peugeotu Jean-Marc Finot.

Automobilové skupiny jako Renault-Nissan investovaly do vývoje elektrických vozů miliardy dolarů s rozpačitými výsledky. Optimismus ohledně budoucnosti této technologie tak "značně ochladl", konstatovala lednová zpráva konzultační společnosti KPMG.

Poptávka po elektrických autech neroste

Světová automobilová jednička Toyota, která uvedla na trh v roce 1997 kultovní hybridní vůz Prius, zrušila loni v září záměr masového prodeje elektromobilu eQ, protože předtím "špatně přečetla poptávku". Německý Opel z americké skupiny GM uložil k ledu plány elektrického subkompaktu Adam kvůli vysokým nákladům. Luxusní značka Audi z německé skupiny Volkswagen odložila na neurčito plán elektrického kupé R8 a Nissan prudce srazil cenu svého elektromobilu Leaf, jehož prodej daleko zaostává za očekáváním.

ČTĚTE TAKÉ:

"Poptávka po elektrických autech není taková, jakou jsme si představovali," řekl šéf vývoje Nissanu François Bancon. "Nacházíme se ve velmi nejisté fázi a každý na tom něco ztratil," dodal. Pro automobilky orientované na padající evropský trh jsou vysoké investiční náklady velkým problémem. Některé z nich spojily síly k vývoji úsporných technologií a velká část inovací se zaměřuje na určitý stupeň "hybridizace" mezi spalovacím motorem a elektřinou. Jiné vylepšují tradiční motory, snižují počty válců a přidávají turbokompresory, aby při nižší spotřebě zachovaly výkon.

Automobilka Volkswagen například představila v Ženevě hybridní vůz XL1 s kombinovanou spotřebou necelý litr nafty na 100 km. Volkswagen jich sice letos plánuje vyrobit jen 250, může však "nejúspornějšího sériově vyráběného vozu" použít k tomu, aby od Evropské komise dostal "superkredity". Díky nim bude moci dál vyrábět mnohem žíznivější auta luxusních značek bez výraznějšího omezování jejich spotřeby a výkonu.

Jako dlouhodobější záchrana pro automobilky se rýsují zejména vodíkové články na výrobu elektřiny. Ty by měly mít proti nepraktickým elektromobilům s bateriemi zásadní výhodu v mnohem delší dojezdové vzdálenosti na jedno doplnění. Jejich doplňování je přitom daleko rychlejší než mnohahodinové prostoje u elektrických vozů.

Vodíkový pohon

Společné plány vývoje běžně dostupného vozu na vodíkový pohon do pěti let oznámily německý Daimler, americký Ford a japonský Nissan. Téhož chtějí do roku 2020 dosáhnout Toyota spolu s BMW.

Podle expertů však zatím nejreálnější a nejlevnější cestou ke splnění evropských limitů je vymačkat co nejvíc ze spalovacích motorů, protože pro většinu automobilek jsou náklady na vývoj průlomové technologie příliš vysoké. "Nečekám, že by v příštích pěti až deseti letech vstoupilo do hry něco nového," řekl Klaus Stricker z firmy Bain & Company.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.