Aktivitu resortu dopravy při odstraňování nevhodně umístěných reklamních ploch odstartovala novela zákona o pozemních komunikací, která od loňského září stanovila kolem dálnic a rychlostních silnic ochranné pásmo v šířce 250 metrů, v rámci kterého by do pěti let měly být všechny reklamní plochy odstraněny s výjimkou poutačů inzerujících motely a další služby pro motoristy umístěné přímo na komunikaci.
ČTĚTE TAKÉ: |
Pětileté období bylo podle ministerstva dopravy zvoleno proto, že se v posledních letech reklamní zařízení povolovala maximálně pět let. U těchto povolení se čeká, až lhůta skončí a žádná další už se vydávat nebudou.
Termín konce roku 2017 se ale týká i starších smluv, kdy byla povolení vydávána bez časového omezení.
Zákon o pozemních komunikacích umožňuje odstranit reklamní zařízení jenom v okolí dálnic a rychlostních silnic vyskytující se mimo zastavěná území, kde o umístění těchto poutačů rozhodují obce. Neomezuje ani billboardy v okolí silnic druhé a třetí třídy.
Ministerstvo dopravy proto chystá změnu regulace reklamních zařízení v obcích, jejichž umístění by podléhalo souhlasu dopravní policie. Meziresortní expertní komise by změnu chtěla připojit k připravované novele týkající pravidel autoškol, která by měla být vládě předložená k projednání na podzim. Celkem je v Česku registrováno na 20 000 venkovních reklamních ploch.