Lidovky.cz

Prodej aut v EU klesá. Zažil nejhorší květen za 20 let

Ekonomika

  7:00
BRUSEL - Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v květnu meziročně snížil o téměř šest procent na 1,043 milionu vozů. To představuje nejslabší květnový výsledek za posledních 20 let.
Prodej aut (ilustrační foto)

Prodej aut (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Oznámilo to Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Evropský automobilový trh se tak vrátil k poklesu, ačkoli v dubnu zaznamenal první nárůst od konce roku 2011. Dubnové oživení prodeje bylo pouze technické, protože za ním stál vyšší počet pracovních dnů připadajících na letošní duben. Prodej aut v Evropě je nyní pod zvýšeným tlakem kvůli negativním dopadům dluhové krize na ekonomiku. Od začátku letošního roku se prodej v EU snížil o téměř sedm procent na 5,071 milionu vozů.

V Německu, které je největším automobilovým trhem v Evropě, se prodej v květnu propadl o téměř deset procent. Poptávka po autech se výrazně snížila i ve Francii a v Itálii, Velká Británie však naopak vykázala jedenáctiprocentní nárůst prodeje.

Květnový pokles

Prodej automobilky Škoda Auto v EU se v květnu podle sdružení ACEA meziročně snížil o pět procent na 41 205 vozů. Její tržní podíl však mírně vzrostl, a to na čtyři procenta ze 3,9 procenta před rokem.

Svaz dovozců automobilů již minulý týden uvedl, že v České republice prodej nových osobních aut v květnu klesl o sedm procent na 14 822 vozů. Od začátku roku se tak propadl o téměř 13 procent na 66 336 vozů. Podle agentury Reuters se očekává, že evropská poptávka po osobních automobilech v celém letošním roce opět klesne. Už loni se přitom dostala na 17leté minimum. Analytik PwC Jan Malý očekává, že letos registrace v Evropě poklesnou přibližně o čtyři procenta.

"Dubnový nárůst byl sice příjemným oživením, ale květnová čísla nás vrátila do nepříjemné reality. Evropští spotřebitelé ani firmy v nejbližší době neočekávají, že by se ekonomika vzpamatovala a jakékoli větší výdaje či investice raději odkládají," uvedl.

Spotřebitelé omezují nákupy

Podle Jana Linharta z KPMG se tempo poklesu začíná snižovat. "Pro české firmy ale není dobrou zprávou poměrně významný pokles trhů v Německu a ve Francii, na které míří významná část produkce českých výrobců aut a především pak jejich součástí," dodal.

"Evropský trh pokračuje v poklesu a zotavovat se bude jen pomalu," uvedl v rozhovoru pro německý list Börsen-Zeitung šéf francouzského dodavatele automobilových součástek Faurecia Yann Delabriere.

Evropští spotřebitelé nyní kvůli stoupající nezaměstnanosti omezují nákupy dražšího zboží, jako jsou právě automobily. Výrobci se tak potýkají s nadbytečnými výrobními kapacitami a jsou nuceni uzavírat továrny a propouštět.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.