Plyne to z informací litevského předsednictví, páteční rozhodnutí zástupců členských zemí také potvrdil jeden z informovaných diplomatů.
Kompromis spočívá v dohodě dosáhnout emisí 95 gramů na kilometr u 95 procent nově vyrobených aut do konce roku 2020. Zbývajících pět procent musí tento limit splnit o rok později. Mezi roky 2020 a 2022 navíc budou moci výrobci pomocí takzvaných superkreditů vyvažovat svou trvající produkci více znečišťujících vozidel stavbou vozů přátelských k ovzduší, například elektromobilů. Limit pro uznání superkreditů byl navíc zvýšen z původních maximálně 2,5 gramu na kilometr na 7,5 gramu na kilometr.
ČTĚTE TAKÉ: |
Litevské předsednictví muselo o emisích s europarlamentem v říjnu začít urychleně jednat poté, co některé země, především však Německo, zablokovaly původní návrh, předjednaný ještě irským předsednictvím v první polovině roku.
Podle současných pravidel by měly automobilky působící na evropském trhu v první fázi snížit do roku 2015 emise oxidu uhličitého u nových vozů v průměru na 130 gramů na kilometr. Ve druhé, nyní dojednávané fázi, byl navržen cíl 95 gramů na kilometr do roku 2020. S tím už souhlasily Irsko jako předsednická země EU v první polovině roku i europarlament.
Návrh se ale nelíbil Německu, jehož výrobci produkují těžší automobily se silnějšími motory. Praha v otázce podle evropských diplomatů zastávala spolu s některými dalšími zeměmi podobnou pozici jako Berlín.
Němci pak počátkem října předložili vlastní návrh. Nabídli pro rok 2020 splnění limitu 95 gramů emisí na kilometr u 80 procent produkce automobilové "flotily" jednoho výrobce. Všechna vyrobená auta měla limit splnit až v roce 2024.