Lidovky.cz

Modernizace D1 je nejvýhodnější, vyplývá ze studie ČVUT

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Modernizace dálnice D1, o níž rozhodlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), je dlouhodobě nejvýhodnějším řešením. Vyplývá to z analýzy rizik, které pro ředitelství zpracovala dopravní fakulta ČVUT. Modernizace sice nyní vyjde dráž, ušetří však investice v budoucnu.

Bourání mostů je součástí modernizace D1. foto: ČTK

Zvolená varianta výměny povrchu a rozšíření komunikace o 75 centimetrů je podle hodnotitelů v současných podmínkách výhodnější než okamžité rozšíření dálnice na třípruhovou nebo než lacinější oprava fragmentací, kterou navrhoval podnikatel Radim Jančura.

Zvolená varianta vyjde podle hodnotitelů dráž a bude komplikovanější. Výhodou je ale skutečnost, že po výměně vozovky nebude nutné do komunikace dlouhodobě investovat. Původní odhad ceny oprav 160 kilometrů dálnice počítal s částkou 20 miliard korun, kvůli snížení ceny v první vlně tendrů nicméně ministerstvo dopravy odhad upřesnilo na necelých 15 miliard korun.

Opravy dálnice D1.

Metoda fragmentace betonových bloků a jejich přetažení silnější vrstvou asfaltu by podle Jančury vyšla na zhruba 5 miliard korun. Po zhruba deseti až 15 letech by ale vyžadovala rozsáhlejší investici v podobě obnovy opravy asfaltového povrchu. Navrhované rozšíření vozovky do středního dělícího pásu na místo do stran by dále znamenalo riziko možného proražení svodidel kvůli nedodržení potřebné šířky pásu a tedy i rozestupu mezi svodidly, uvádí se ve zprávě. Navíc by tato varianta neumožňovala vyčerpat zhruba osm miliard korun, jejichž čerpání z fondů EU předpokládá ministerstvo dopravy.

Otázky byly návodné, kritizuje studii zastánce fragmentace

Studie vycházela z hodnocení 39 odborníků z ČVUT, Vysokého učení technického v Brně, Centra dopravního výzkumu, projekčních firem nebo například Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia, kteří na základě otázek hodnotili možná rizika u zmíněných variant opravy dálnice. Právě zvolenou formu otázek kritizoval zastánce fragmentace, ředitel poradenské firmy Mott Macdonald Jiří Petrák. Podle něj výsledky zdeformovaly návodně položené otázky, které například u méně odborných respondentů například z řad autodopravců vedly k tomu, že vybrali variantu prosazovanou zadavatelem studie, řekl ČTK.

 Generální ředitel ŘSD Pavel Kočica naopak považuje výsledek studie za důležité potvrzení toho, že ŘSD v opravách postupovalo správně. Třípruhová dálnice bude při stávajícím nárůstu dopravy potřebná nejprve v roce 2040, nynější modernizace s budoucím rozšířením přesto počítá a předpokládá stavbu nových mostů v šířce odpovídající šestipruhové komunikaci, uvádí studie.

Radim Jančura.

Jančura, který je majitelem společnosti Student Agency provozující autobusovou dopravu mimo jiné i na trase Praha - Brno, napadl plány ŘSD na modernizaci dálnice letos v březnu s tím, že je předražená a požadoval okamžité zastavení tendrů na opravy prvních úseků. Kvůli opravám se očekávaly rozsáhlé dopravní komplikace na D1, které by řadu lidí mohly ze silniční dopravy odvést k železniční dopravě. Tato očekávání se ale nakonec nenaplnila.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.