Lidovky.cz

Počet aut v Praze stoupá. Město zpracuje do března projekt carsharing

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Praha vypracuje koncepci zavedení takzvaného carsharingu, tedy sdílení a používání aut více obyvateli, do konce března. Koncepci město zpracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu v Praze. Materiál schválili na úterním jednání radní hlavního města.
Odemykání auta - ilustrační foto

Odemykání auta - ilustrační foto foto: Shutterstock

Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil pouze občas, počítáno je s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 000 kilometrů. Využívají je lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní jej.

ČTĚTE TAKÉ:

"Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele," píše se v dokumentu.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 000 na téměř 953 000. "Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města," píše se v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Další oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření hlavní město bude případně uskutečňovat, ukáže právě budoucí studie.

Carsharing bude dostupný pomocí sms nebo aplikací pro chytrý telefon

Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze aut - pro srovnání Mnichov s 1,3 milionu obyvatel registruje v rámci carsharingu 800 aut. "Praha v tom nechce podnikat, ale podporovat takový způsob dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza.

Přístup k vozu je možný kdykoliv, obvykle pomocí RFID karty, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS. Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy. Počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.