Lidovky.cz

Česko brázdí přes 600 'Mustangů'. Těch klasických jen stovka

Ekonomika

  12:08
PRAHA - V tuzemsku jezdí více než 600 Fordů Mustang, přestože se do Česka nikdy oficiálně nedovážely. Většinou jde o poslední pátou generaci, průměrné stáří je necelých devět let. Jen asi stovka mustangů pochází z nejvíce ceněné "klasické" první generace, která se vyráběla do roku 1973. Legendární Ford slaví v těchto dnech 50. výročí od zahájení výroby.

Ivan Kulíšek ve svém Mustangu Fastback V8 z roku 1968 foto: ČTK

Ze stovky historických mustangů v tuzemsku jich je jen malá část v provedení fastback se šikmo klesající zádí, které proslavily filmy jako "Bullitův případ" nebo "60 sekund". Podle Ivana Kulíška, který vlastní Mustang Fastback s pětilitrem V8 z roku 1968, je nyní už těžké najít vůz v originálním stavu. Zájemce o klasický Ford Mustang by si měl připravit nejméně 500 000 korun na koupi vozu a další statisíce na případnou renovaci. Cena již renovovaných vozů se může vyšplhat až ke 2,5 milionu korun. Hodnota aut se přitom stále zvyšuje.

Běžné kupé pořídíte i za půl milionu

"Fastbacky jsou více ceněné než klasické kupé. Nejcennější pak jsou fastbacky od úpravce Carrolla Shelbyho, ale těch originálních je opravdu jen pár. Většinou jsou na trhu jen přestavby ala Shelby," řekl Kulíšek. Zatímco běžné kupé podle něj vyjde na zhruba půl milionu, renovované fastbacky stojí od jednoho do 1,5 milionu korun. Na 1,8 milionu začínají vozy Shelby GT často přezdívané "Eleanor" podle auta, ve kterém jezdil herec Nicolas Cage ve filmu "60 sekund".

Renovaci starých Mustangů se v Čechách věnuje několik firem.
Renovaci starých Mustangů se v Čechách věnuje několik firem.
Ivan Kulíšek ve svém Mustangu Fastback V8 z roku 1968

Renovaci starých Mustangů se věnuje v Čechách hned několik firem

Renovacemi starých Fordů Mustang se zabývá v Česku několik firem. Jednou z renomovaných je společnost KloadoMustang. Generální restaurování stojí kolem 400 000 korun. Renovace zabere kolem tisíce hodin práce a běžně trvá jeden rok. Během této doby mechanici auto rozeberou do šroubku, zrepasují motor a všechny díly opískují a znovu nalakují ve vlastní lakovně. Opotřebované součástky vymění za nové, takže vůz je po renovaci ve stavu, jakoby zrovna opustil výrobní linku, včetně dvouleté záruky. "V dnešní době se na tyto vozy dají bez problému objednat veškeré díly ze skladů v USA. Část běžných dílů mají skladem i specializované firmy typu Kloado," dodal Kulíšek. Majitelé Mustangů se v Česku sdružují například v klubu Mustangriders, který pořádá pravidelné srazy.

Levné auto pro dospívající

První Ford Mustang sjel z výrobní linky 9. března 1964. Levné sportovní auto pro dospívající poválečnou generaci se stalo průkopníkem nové kategorie vozů nazývaných "pony cars". Za 50 let výroby spatřilo světlo světa kolem devíti milionů mustangů. Z toho tři miliony tvořila první generace datovaná do roku 1973.

Zatím poslední kapitolu legendárního modelu začal Ford psát v minulém roce, kdy představil nový vůz, který se bude po čtyřech desítkách let opět oficiálně dovážet do Evropy. Nový "evropský" Mustang se bude stále vyrábět ve Flat Rock v americkém Michiganu. Do Evropy se bude dovážet s úsporným přeplňovaným motorem EcoBoost o objemu 2300 ccm a výkonu 309 koní nebo s klasickým pětilitrovým osmiválcem o výkonu 426 koní.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.