Lidovky.cz

Elektromobily s hybridním pohonem mají v Německu úspěch

Ekonomika

  6:38
BERLÍN - Počet elektromobilů na německých silnicích překročil v prvním čtvrtletí letošního roku hranici 100 000 vozů. Vyplývá to z údajů Spolkového úřadu pro motorová vozidla. Přestože v posledních letech elektromobilů přibývá, jejich podíl na celkovém počtu osobních aut zůstává zanedbatelný a podle odborníků zatím nevypadá příliš realisticky ani splnění ambiciózního cíle německé vlády, aby bylo do roku 2020 v zemi registrováno milion vozů poháněných elektřinou.

Elektromobil Leaf je společným projektem aliance Ranault–Nissan. Od prosince se prodává na japonském a americkém trhu. foto: © ReutersČeská pozice

Naprostou většinu elektromobilů v Německu tvoří vozy na hybridní pohon, přibývá ale i vozidel, která už vůbec nevyužívají fosilní paliva ani biopaliva. Jen za první tři měsíce letošního roku se jejich počet zvýšil o pětinu na zhruba 12.000.

Využívání elektřiny pro osobní dopravu je ale v Německu stále okrajovým fenoménem. "Rostoucí počet elektromobilů je dobrá zpráva, ale vzhledem k více než 43 milionům osobních aut v Německu je to zatím opravdu jen malý začátek transformace dopravního sektoru," řekl Philipp Vohrer z Agentury pro obnovitelnou energii.

Fosilní paliva

Vozy na fosilní paliva stále mají na německém trhu dominantní podíl. Podle Spolkového úřadu pro motorová vozidla má zhruba 30 milionů osobních aut v Německu benzinový motor, kolem 12 milionů pak motor dieselový. Z alternativních paliv hraje největší roli zkapalněný ropný plyn (LPG), který využívá kolem 500.000 německých vozidel.

Německá vláda přitom usiluje o rozvoj elektromobilů a v řadě případů finančně podporuje jejich pořízení. V roce 2008 stanovil kabinet strategii, podle které by do roku 2020 mělo na německých silnicích jezdit milion vozů na elektrický pohon, v roce 2030 pak dokonce deset milionů. "Z hlediska splnění těchto cílů jsou roční přírůstky počtu elektromobilů příliš nízké," podotkl však Vohrer.

ČTĚTE TAKÉ:

Řidiče od pořízení elektromobilu odrazuje především jeho cena. Kvůli ceně baterií stojí vůz na hybridní pohon v některých vozových kategoriích až dvojnásobek ceny standardního vozu s benzinovým nebo dieselovým motorem. Rozdíl v ceně pak nevyrovnávají ani nízké provozní náklady ve srovnání s klasickými automobily.

Další problém představuje zatím ještě nedostatečná síť nabíjecích stanic v Německu. Ve velkých městech sice není problém baterie elektromobilu na řadě míst dobít, při cestách mezi městy ale musí řidiči dopředu pečlivě plánovat, kde budou moct energii doplnit.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.