Lidovky.cz

Ekonomika

Nesprávně nahuštěné pneumatiky má více než polovina řidičů

Pneumatiky (ilustrační foto).

Pneumatiky (ilustrační foto). foto: Lidové noviny

PRAHA - Na nesprávně nahuštěných pneumatikách jezdí 65 procent řidičů. Od listopadu budou muset mít nové vozy systém pro kontrolu tlaku v kolech. Uvedli to dnes zástupci ÚAMK na tiskové konferenci.
  6:27

„Špatně nahuštěné pneumatiky mají velký vliv na bezpečnost. Na dálnicích patří defekty plášťů mezi nejvážnější důvody těžkých nehod,“ uvedl mluvčí ÚAMK Igor Sirota.

Při snížení tlaku v pneumatice o půl baru proti předepsané hodnotě stoupne spotřeba o 0,3 litru paliva, zároveň ale klesá efektivnost stabilizačního systému o třetinu. Při nahuštění pneumatiky jen na jeden bar znamená prodloužení brzdné dráhy o deset procent. Systémy pro kontrolu tlaku v pneumatikách jsou umístění přímo v kole nebo na ventilku. Ty méně přesné vyhodnocují údaje o otáčení kol ze systémů ABS a ESP.

PSALI JSME:

Pro nákup pneumatik podle Siroty platí, že doba jejich skladování před prodejem by neměla přesáhnout tři roky a jejich provozní životnost se pohybuje do pěti let. Technická životnost pneumatiky od výroby je deset let.

Od listopadu do března bude v Česku platit povinnost mít na vozidle za zhoršených podmínek, například při sněžení nebo náledí, zimní obutí s nejméně čtyřmi mm vzorku. Podobně zimní pneu vyžaduje až do poloviny dubna Rakousko, na Slovensku stačí vzorek tři mm. V Rakousku hrozí při zavinění nehody na letních pneumatikách pokuta až 5000 eur. Další země, jako Německo, Francie nebo Švýcarsko, vyžadují zimní pneu při sněhu nebo náledí.

ÚAMK poskytuje asistenční služby v Česku s přímým napojením na mezinárodní sítě automotoklubů sdružených v sítích FIA (Fédération Internationale de L´Automobile) a ARC Europe. Jejich prostřednictvím zajišťuje asistenční služby v Evropě i ve světě.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.