Lidovky.cz

Sledování, či pomoc? Europoslanci chtějí do aut zavést tísňový systém

Ekonomika

  6:00
ŠTRASBURK - Evropská unie plánuje celoevropsky zavést nový systém tísňového volání pro automobily. Většina zástupců europoslaneckých frakcí se na tom shodla během diskuse o systému eCall, o němž budou hlasovat v úterý.

Dopravní zácpa (ilustrační foto). foto: Shutterstock

Nový systém tísňového volání pro automobily by měl umožnit rychleji a efektivněji zachraňovat životy lidí při nehodách, a navíc vést ke snížení nákladů. Kritici však systému vyčítají, že podle nich umožní úřadům získat přístup k záznamům o pohybu vozidel.

Využití linky 112

Podle návrhu má eCall využívat evropskou linku tísňového volání 112 a automaticky upozorní záchranáře, hasiče a policisty na vážnou dopravní nehodu. Záchranné složky budou tak podle europoslanců moci rychleji rozhodnout o efektivním způsobu zásahu a předejít zbytečným průtahům. 

„Díky evropské spolupráci můžeme snížit úmrtnost při nehodách...Je naší povinností zavést eCall do praxe,“ prohlásil Carlos Coelho z nejpočetnější frakce evropských lidovců.

Proč nedat řidičům volbu?

Olga Sehnalová, česká europoslankyně za ČSSD.

Podobně se k návrhu předloženému českou zpravodajkou Olgou Sehnalovou vyjadřovali zástupci většiny frakcí, kteří dali najevo eCall podporu. Odmítavá slova mířila především k možnému konfliktu systému a ochrany soukromí řidičů. „Proč nedat kupujícímu volbu, aby sám rozhodl, zda chce systém v autě mít?“ tázal se Jan Philipp Albrecht z frakce zelených, podle něhož by řidič měl vědět o tom, že jeho vůz bude se systémem dohledatelný.

Podle Sehnalové však systém nebude zneužitelný k získávání údajů o poloze vozu, neboť auto nebude v běžném provozu vysledovatelné. „Systém zůstane nečinný, dokud se nespustí tísňový režim,“ uvedla česká sociálnědemokratická europoslankyně.

Otázka soukromí

Odpůrci současného znění návrhu však chtějí otázku zabezpečení soukromí lépe ošetřit. „Pokud budou úřady chtít, informace (o poloze vozu) si dohledají,“ nesouhlasil s míněním zastánců systému Albrecht.

Podle statistik zemřelo loni při dopravních nehodách na území členských států Evropské unie na 25 700 lidí. Podle předkladatelů návrhu by eCall mohl každoročně snížit počet mrtvých na silnicích o desetinu.

Pokud bude návrh schválen v předložené podobě, nová auta budou muset být systémem vybavena nejpozději do konce března 2018.

Autoři: ,
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.