Lidovky.cz

Už i Fiat vyrobil pravověrný pick-up. Evropanům už nestačí SUV, chtějí do terénu

Ekonomika

  8:00
PRAHA - V USA jsou to s drtivou převahou nejprodávanější vozy, Evropa jim však po desetiletí tvrdošíjně nevěnovala pozornost. Teď ale i místní značky začínají s ofenzivou v kategorii pick-upů, převážně užitkových terénních modelů.

Fiat Fullback. foto: Fiat

Zatímco tradiční zástupci kategorie pick-upů (Hilux, L200, Navara, Ranger, Amarok) se v posledním roce představily v nových generacích nebo alespoň inovovaných provedeních, hned několik značek uvádí na trh zbrusu nové zástupce této třídy.

Z Česka zmizely stovky autobazarů, skončí i další. Nemají co nabídnout

Třeba italský Fiat, který snad nikdy nevyrobil tak velké osobní auto, má teď nově v nabídce model Fullback, který však není ničím jiným než přeznačeným Mitsubishi L200.

Američané pick-upy nebo „trucky“, jak jim říkají, doslova milují. Tato kategorie terénních vozů s korbou pro náklad oddělenou od kabiny pro pasažéry je za oceánem tradičně nejpopulárnější automobilovou kategorií.

Doslova legendou v ní je řada F od Fordu. Model F-150, který se momentálně vyrábí ve třinácté generaci, je v USA zdaleka nejprodávanějším vozem. Už od roku 1981. Nepřetržitě. A své kategorii pick-upů vévodí už od roku 1977, za chvíli tomu tedy bude 40 let. Auta podobného typu jsou populární i v Jižní Americe, motorizují Afriku a výborně se prodávají v řadě asijských zemí. Jen Evropa je až překvapivě dlouho ignorovala.

Nezničitelná Toyota Hilux

Evropané mají větší tradici ve využívání malých kompaktních vozů a americké „full-size“ trucky se na místní silnice moc nehodí. Ale světové automobilky mají řešení, nabízejí o trochu menší modely, které Američané nazývají „mid-size“ a moc jim neholdují. Legendou mezi nimi je podle magazínu Top Gear nezničitelná Toyota Hilux, která je jedním z tradičních zástupců této kategorie i na evropském trhu.

Jenže společně s Toyotou se v Evropě moc dalších pick-upů neprosadilo. V podstatě by se dalo říci, že tato kategorie byla do nedávna v podstatě asijskou záležitostí. Krom Hiluxu mají své zástupce v této třídě také Nissan (Navara) a Mitsubishi (L200). Jediným evropským bojovníkem byl dlouho Ford, jehož menší model Ranger se vyrábí v Thajsku. Před lety však mezi pick-upy vstoupil Volkswagen se svým modelem Amarok.

Mercedes X-Class.
Nissan Navara.

A jeho úspěch teď možná inspiroval i další značky, důvodů pro náhlou vlnu pick-upů je však více. Nahrává jim módní vlna SUV, oproti nimž jsou pick-upy drsnější a užitkovější auta, která jsou však najednou v očích Evropanů přijatelnější. A také je tu snaha automobilek zaplnit téměř každou možnou skulinu na trhu. Navíc tradiční výrobci pick-upů hledají cesty ke sdílení nákladů na vývoj svých vozů, a tak je nabízejí i dalším automobilkám.

K rozšiřování pick-upů výrazně přispívá také aliance Renault-Nissan. Model Nissan Navara se totiž stal základem pick-upu Renault Alaskan. Snad historicky první francouzský příspěvek do této kategorie slavil premiéru na domácím autosalonu v Paříži. A na základě stejného auta chystá svůj vlastní pick-up i Mercedes.

Ano, prémiová automobilka chystá drsného dříče. Studie s názvem X-Class ukazuje, že model od Mercedesu bude oproti původnímu Nissanu hodně přepracován a bude v této kategorii patřit k prémiovému zboží, zákazníky bude chtít sebrat především VW Amarok, který doposud (a hlavně po modernizaci) platí za nejušlechtilejšího zástupce této třídy.

S pick-upem má přijít i BMW

Francouzskému Renaultu vyroste i domácí konkurence, vlastní pick-up totiž chystá i koncern PSA, dočkáme se tedy „trucků“ se značkami Peugeot a Citroën. PSA vsadí v tomto ohledu na jistotu, jeho model bude založen na Toyotě Hilux.

Vzhledem ke kroku Mercedesu se spekuluje o tom, že vlastního zástupce této třídy by mohlo chtít představit i BMW. Otázkou ovšem je, zda by mohlo BMW takový vůz vyvinout samo, případně na kterém modelu konkurence by jej mohlo stavět. BMW totiž nemá, krom Toyoty, vhodnou alianci s jiným tradičním výrobcem pick-upů.

Evropští zákazníci tak budou mít v této doposud okrajové kategorii opravdu z čeho vybírat. Většina vozů však stejně nakonec neskončí na místním trhu. Značky přiznávají, že k pick-upům je přivedl hlavně zájem na ostatních světových trzích, to, že se nabízejí i v Evropě, je v podstatě jakýsi vedlejší produkt. Jenže pamatujme, že SUV začínala úplně stejně.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.