Lidovky.cz

RECENZE: Roadstery od Porsche a Audi. Jeden je praktický, druhý exot

Ekonomika

  6:00
BARCELONA/STUTTGART - Sportovní roadstery přinášejí vrchol řidičské zábavy. Zvláštním druhem mezi nimi jsou modely s motorem uprostřed, ty jsou totiž na trhu vzácností. Dva protipóly v této exkluzivní kategorii představují Porsche 718 Boxster a Audi R8 Spyder.

Audi R8 Spyder foto: Audi

Otevřených vozů s motorem uloženým přímo za sedadlem řidiče je na trhu opravdu pomálu. Krom testovaných novinek Porsche 718 Boxster a Audi R8 Spyder taková auta vyrábí jen Alfa-Romeo, Ferrari, McLaren, Pagani a několik dalších exkluzivních malosériových značek.

To vše jsou exkluzivní značky, které si nechají za své vozy pořádně zaplatit. Jediným modelem, který stojí na opačném konci cenového spektra, je pouze pro japonský trh určený „kapesní“ roadster Honda S660.

Porsche 718 Boxster
Porsche 718 Boxster

Nové Porsche 718 Boxster a Audi R8 Spyder jsou nejčerstvějšími zástupci tohoto exkluzivního klubu, který má za úkol především bavit a reprezentovat svého majitele. Každý z nich přitom přestavuje trochu jinou filozofii.

Porsche patří k těm dostupnějším (i praktičtějším) zástupcům svého druhu, R8 je skutečný automobilový exot, který na sebe strhává pozornost.

Koncert podle Audi

A to třeba i díky motoru, který je asi hlavním důvodem, proč po Audi R8 toužit. Vidlicový desetiválec s objemem 5,2 litru má výkon 540 koní a původ u Lamborghini. Jeho zvuk dovede doslova ježit chlupy po celém těle. Projev krásně graduje s rostoucími otáčkami a těsně u maxima, které leží na hranici 8500 otáček za minutu, se mění v parádní kovový koncert.

U Spyderu si může posádka se staženou střechou užívat tohoto krásného projevu zcela naplno. A bude tak činit často. Každá stěna, každý tunel, vše, od čeho se může jekot motoru odrážet, řidiče nutí podřadit a sešlápnout pedál k podlaze. Výkonné R8 fascinuje i při sportovní jízdě v zatáčkách. Působí mnohem lehčím a obratnějším dojmem, než by hmotnost 1720 kilogramů napovídala, na pokyny řidiče reaguje okamžitě a i přes ten ohromující výkon není nijak děsivé.

Fascinující je za hustého deště, kdy lze i díky pohonu všech kol s autem dosahovat i na úzkých a klikatých cestách neuvěřitelných rychlostí s velkou samozřejmostí. Není moc aut, se kterými lze být za takových podmínek (či jindy) tak rychlý. Ale pozor, kdo chce zcela využít jeho potenciál, musí mít bohaté zkušenosti.

Ne že by ten, kdo chce jezdit s Porsche 718 Boxster naplno, zkušenosti mít nemusel. Tohle auto ovšem působí lehčím a přátelštějším dojmem, ostatně pohotovostní hmotnost tu začíná na 1335 kilogramech.

Spyder posádku provětrá

V úzkých zatáčkách je 718 Boxster obratnější než R8 a zábavu z jízdy rozhodně nekazí jeho nižší výkon. Jen škoda, že zvuk přeplňovaných čtyřválců museli inženýři ladit hlavně pomocí výfuků.

Základní dvoulitrové provedení disponuje výkonem 300 koní, větší agregát má výkon 350 koní. Dvoulitrové provedení má trochu poddajnější naladění a řidič si tu musí vše trochu více zasloužit: na brzdy i na plyn je potřeba šlapat trochu více než u silnějšího provedení S, přitom auto zůstává skvěle ovladatelné.

U provedení s manuální převodovkou radost trochu krotí dlouhá dvojka, která dává pocítit turboefekt obou motorů. U dvoulitru je tento efekt menší a automatická dvouspojková převodovka (takovou má i R8) dovede tuto nepříjemnost vyhladit téměř úplně.

Dle nás je právě základní dvoulitrové provedení o něco zábavnější, upřednostňuje řidičské schopnosti před samozřejmou rychlostí. To platí dvojnásob v porovnání s Audi R8, na limitu je Porsche s pohonem zadních kol trochu čitelnější a díky trochu lepšímu rozložení hmotnosti (nemá za sedadly tak obří motor) i trochu méně zákeřné.

Oba roadstery si lze samozřejmě užít i při mnohem klidnějším tempu. U Audi R8 Spyder trochu překvapí, že se staženou střechou dovnitř dost fouká už zhruba od osmdesátky, u Porsche 718 Spyder začíná být vítr v kabině otravný někde kolem dálničního tempa. Jedině při něm se lze u obou aut přiblížit udávaným hodnotám průměrné spotřeby. Ta skutečná roste při chuti bavit se u všech testovaných provedení i hodně přes 20 litrů na sto kilometrů.

zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.