Lidovky.cz

Dieselové motory pro nás nejsou budoucnost, přiznali šéfové automobilek

Ekonomika

  12:30
PRAHA - Používání dieselových motorů je podle většiny šéfů automobilek dlouhodobě neudržitelné kvůli jejich dopadu na životní prostředí. Budoucnost vidí v elektromobilech a vozech na vodík. Vyplývá to z průzkumu poradenské společnosti KPMG nazvaném Global Automotive Executive Survey.

Výfuk, ilustrační foto foto: Shutterstock

Účastnilo se jej tisíc manažerů ze 42 zemí včetně Česka. Kolem 78 procent z nich se domnívá, že vodíkové palivové články jsou hlavním konkurentem pro baterie. Poukazují především na to, že vodíkový pohon je mnohem životaschopnější s ohledem na existující infrastrukturu a na čas dotankování.

Naopak podle 62 procent respondentů baterie jako pohon budoucnosti selžou právě v důsledku nedostatečné infrastruktury.

Vodík je benzinem budoucnosti. O řidiče bude soupeřit s elektřinou

Elektromobily a otázky pohonu tak na prvním místě v žebříčku nejdůležitějších trendů nahradily konektivitu, kterou pro budoucnost viděli manažeři z autoprůmyslu jako nejdůležitější v loňském roce.

„Vypadá to, že dopad dieselgate na automobilový průmysl je naprosto zásadní. Pokud jde o souboj palivových článků a baterií, nejsem tak optimistický jako automobilky, i když je to přání v intencích jejich světa pochopitelné. Musíme vzít v potaz, že do elektromobility se rozhodly výrazně promluvit například energetické společnosti nebo města,“ uvedl partner KPMG Jan Linhart.

V otázce autonomního řízení (tedy bez řidiče) bude podle automobilek nejprve nutné stanovit patřičné standardy, které umožní provoz těchto vozů v globálním měřítku. Zdlouhavost takového procesu také stojí za umístěním této technologie na chvostu trendů. Tahouny v oblasti autonomních aut nejsou jen automobilky, ale i technologické firmy. Celkem 82 procent automobilek věří, že společnosti ze Silicon Valley uvedou svá auta na trh v následujících čtyřech letech.

Elektrické samořiditelné moduly jsou základem dopravního konceptu italské...
Elektrické samořiditelné moduly jsou základem dopravního konceptu italské...

Za technologického lídra šéfové dále považují BMW, a to jak v elektromobilitě, tak v autonomním řízení. V loňském roce druhá Toyota se pak propadla v obou ukazatelích na čtvrté místo za druhou Teslu a třetí Hondu. BMW zaznamenalo úspěch i v očekávání růstu tržního podílu, kde na prvním místě vystřídalo Toyotu.

Úspěch bavorské automobilky očekává 58 procent top manažerů automobilového průmyslu. Volkswagen naopak neobhájil pozici ve vedoucí trojce a propadl se na šesté místo.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.