Lidovky.cz

Před 65 lety byl vyroben první prototyp legendární ‚vejtřasky’

Ekonomika

  9:56
PRAHA - Před 65 lety, 18. února 1952, byl v pražských Vysočanech vyroben první prototyp terénního nákladního automobilu Praga V3S. Legendární „vejtřaska“, jak se autu přezdívá, byla vojenským třítunovým speciálem, ale své místo si našla i v zemědělství nebo na stavbách. Její konstrukce vycházela ze sovětských zilů či amerických studebakerů, výsledek byl ale plně dílem českého konstrukčního týmu.

Praga V3S s adaptérem, rok výroby 1968 Jedná se o dvoucestné vozidlo s možností jízdy po kolejích. SSHR ho převzala od zrušeného železničního vojska. Bylo určené k obnově železniční sítě při vyhlášení stavu ohrožení státu nebo válečného stavu. Sklad Plzeň. foto: SSHR

Konstrukce a příprava výroby tehdy zabraly rekordně krátkou dobu - od první čáry na rýsovacím prkně k sériovému automobilu uplynulo necelých 20 měsíců. Prototyp přitom vyjel z dílen jen pět měsíců poté, co národní podnik Praga dostal v srpnu 1951 za úkol vyvinout střední nákladní automobil do těžkého terénu. Daleko ale nedojel, pamětníci vzpomínají, že už na dvoře mu prasklo ložisko spojovacího hřídele. Drobná závada ale osud nového vozu nemohla ovlivnit, následovaly zkoušky prototypů, po kterých automobil doznal jen několika změn.

Veterány slouží státu: v krizových situacích pomáhají auta ze 70. a 80. let

„Vejtřaska“ vynikala terénními schopnosti díky žebřinovému rámu a její průchodnost zvyšovaly také redukce v nábojích kol. Mezi její hlavní nedostatky patřila nízká úroveň komfortu a vysoká hlučnost motoru.

Během dlouhých let výroby prošla Praga V3S jen lehkými modifikacemi, větší změny se uskutečnily až na počátku 80. let, když už se automobil vyráběl v Bratislavských automobilových závodech (BAZ). Poslední vozy vyjely z BAZ v roce 1990, i když výroba měla oficiálně skončit už o dva roky dříve.

Praga V3S s cisternou, rok výroby 1983. Nasazována bývá při povodních,...
Praga V3S s cisternou, rok výroby 1983. Nasazována bývá při povodních,...

Kariéra nezdolného vozu ale tím ještě nebyla ukončena - ještě později se nové vozy vyráběly ve Vojenském opravárenském podniku v Přelouči (kde dostaly vodou chlazené motory Avia), jinde zase procházely automobily rozsáhlými modernizacemi.

Československá armáda v minulosti používala až 25.000 kusů Pragy V3S a česká armáda dodnes ještě několik vozů v původním vzduchem chlazeném provedení provozuje. „Vejtřasku“ však postupně nahrazují modely Tatra T 815, T 810 a Tactic.

Autor:
zpět na článek


© 2024 MAFRA, a.s., ISSN 1213-1385 © Copyright ČTK, Reuters, AFP. Publikování nebo šíření obsahu je zakázáno bez předchozího souhlasu.